Euro voči doláru za posledný rok výrazne stratilo na hodnote, dokonca má ešte nižšiu hodnotu ako najväčšia mena sveta. Pokles o 25 % za takto krátke obdobie na rovnako silnú a stabilnú menu je varovný signál. Podobné problémy majú aj iné štátne meny, niektoré sa dokonca prepadli aj o 50 %. Čo spôsobuje tento pokles a prečo je postavenie dolára vo svete stále silnejšie?
Euro stále padá, toto sú hlavné dôvody
Americká ekonomika je v súčasnosti omnoho stabilnejšia ako tá európska. Je to tak hlavne z dôvodu energetickej krízy, ktorú v USA nemusia až tak intenzívne riešiť a ceny elektriny či plynu sa tam stabilne držia. Na európskych burzách cena za kWh vyrástla za rok o stovky percent a podobne je to aj s plynom. Takmer celú eurozónu trápi vysoká inflácia, ktorá je v niektorých štátoch až dvojnásobne vyššia ako v USA. Dobrá správa určite neprichádza ani z Ukrajiny, kde sa naďalej bojuje, čo rovnako neprispieva k rastu, ale naopak k poklesu a panike na trhoch z možnosti celoeurópskeho konfliktu.
Cenové poklesy zaznamenali aj ďalšie európske meny
Výrazný pokles zaznamenali aj naši susedia Česi, ktorým sa koruna rovnako voči americkému doláru za posledný rok výrazne prepadla, a to o necelých 14 %. V páre s eurom pokles českej koruny nie je až taký výrazný.
O takmer 20 % sa za posledný rok prepadla aj nórska koruna v páre s eurom. Najlepšie so známych európskych mien vyšiel švajčiarsky frank, ktorý sa považuje za dlhodobo najstabilnejšiu menu v rámci európskych ekonomík. Aj napriek tomu však švajčiarsky frank zaznamenal 8 % pokles od októbra 2021.
Ako sú na tom iné zahraničné meny
Jeden z najväčších poklesov v histórii prežíva aj japonský jen, ktorý je za posledný rok v 25 % strate. Ten je ale v klesajúcom trende od roku 2011, teda odkedy stratil približne polovičku svojej hodnoty.
Čínsky jüan je taktiež za posledný rok oproti americkému doláru v strate 10 %. Podobne je na tom aj kanadský dolár.
Dolárový index láme maximá
Veľkú silu amerického dolára vo svete potvrdzuje aj dolárový index (DXY). Ten sa blíži takmer k 20-ročnému maximu. Naposledy bol takto vysoko ešte v čase dotcom bubliny, keď veľa firiem v USA zbohatlo pri vzniku internetu a online služieb.