Feministky menia dizajn Barcelony – Pozrite sa, ako vyzerá mesto navrhnuté ženami!

Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Architekti a urbanisti dneška i minulosti zväčša patrili k mužskému pokoleniu. Následkom toho mesto a jeho dizajn často ignoruje potreby žien, ktorých pohľad zostáva neviditeľný. Skupina španielskych feministiek a urbanistiek sa rozhodla tento stav zmeniť – vďaka nim nám časť Barcelony ukazuje, ako by mohlo vyzerať mesto vnímajúce potreby žien. Pozrite sa, ako!

Mesto navrhnuté ženami s ohľadom na ženy

„Mestá majú byť postavené pre nás všetkých – pre mužov, ženy aj deti. Ale nie sú stavané nami všetkými. Väčšina miest, ak nie všetky, sú navrhnuté a vybudované mužmi. Ale ako by vyzeralo mesto, ak by bolo navrhnuté ženami?”

– týmito slovami začína krátku reportáž o štvrti Barcelony navrhnutej feministkami reportérka BBC. Aké princípy vo svojej práci španielske urbanistky využili? Ako by mesto navrhnuté ženami mohlo vyzerať? Pozrite si krátke video BBC:

Viac priestoru pre ženské toalety

Rozdiely medzi ženskými a mužskými toaletami ste si už zaiste všimli. Áno, tie ženské sú napríklad večne obsadené a mužské voľné. Prečo je to tak? Nuž, pisoárov sa do určitého priestoru zmestí viac než klasických záchodov oddelených stenami. Preto by v meste navrhnutom ženami nechýbalo viac miesta pre ženské toalety. A už vám niekedy napadlo, že mnoho mamičiek radšej nejde na toaletu, pretože sa tam nezmestia spolu s detským kočíkom?

Mesto pre všetkých: Futbal nie je jediná hra na svete

Ak sa pri navrhovaní mesta nemyslí na rozloženie priestoru na hranie a voľný čas, celý priestor si pravdepodobne uzurpujú deti na hranie futbalu. Lenže sú tu i deti, ktoré chcú robiť iné činnosti než futbal, a preto treba tento priestor dôkladne navrhnúť a funkčne rozdeliť.

Zelenšie mesto: Koniec dominujúcim autám

Podľa štatistík sa ženy väčšmi než muži pohybujú po meste peši alebo prostredníctvom verejnej dopravy. Muži častejšie na pohyb po meste využívajú autá. V našich mestách zväčša dominujú práve autá, ktoré zaberajú príliš veľa priestoru. V Barcelone napríklad autá zaberajú až 60 % verejného priestoru. Preto sa španielske urbanistky snažia podporovať verejnú dopravu, redukovať automobily v meste a meniť tak spôsoby rozmiestnenia ciest. Ulice predsa primárne patria chodcom, cyklistkám či ľuďom, ktorí sa chcú vonku stretnúť, porozprávať, posedieť pri chutnom jedle alebo zahrať karty.

„Musíme predísť tomu, aby si ten najsilnejší zobral aj najviac priestoru. V tomto prípade je ním auto,” hovorí jedna z urbanistiek.

Lavičky pobádajú k rozhovoru

Keď sa urbanistky pýtali komunity, čo by si vo verejnom priestore priala, najčastejšia odpoveď bola veľmi prostá: Ľudia si prajú viac lavičiek! Lavičky slúžia nielen ako skvelé miesto na čítanie či relax, ale aj na spoznávanie ľudí a oddych pre ľudí so zdravotným znevýhodnením.

Bezpečné mesto: Stop sexuálnemu obťažovaniu

Sexuálne násilie a obťažovanie je častým javom všade vo svete, vrátane EÚ a Slovenska. Španielske urbanistky mysleli aj na bezpečie pre ženy. Barcelona spustila aplikáciu, cez ktorú môžu obyvateľky a obyvatelia okamžite nahlásiť sexuálne obťažovanie, ktoré zažili alebo videli. Aplikácia umožňuje vedeniu mesta aj mapovať nebezpečné miesta.

Čo myslíte, zmenili by sa slovenské mestá, ak by ich navrhovali ženy s ohľadom na ženy? Ako by vyzerali?

Čo čítať ďalej?

V Malajzii má vyrásť blockchainové mesto a Čína ho chce podporiť

Zdroj:
bbc.com

Autor:
Redakcia Kryptomagazínu
Redakcia Kryptomagazínu

Na Kryptomagazine nájdete originálne spravodajstvo o kryptomenách tvorené odborníkmi, ktorí z tohto magazínu spravili najlepší zdroj informácií o digitálnych menách a decentralizovaných technológiách.