Automobilový priemysel ostáva kľúčovým pilierom slovenskej ekonomiky

  • Výroba na Slovensku je stále nákladovo efektívna.
  • Zatiaľ čo energetická kríza zvýšila náklady, Európska únia čelí kritike za tlačenie na rýchlu elektromobilitu.
  • Európske automobilky zaostávajú za čínskymi konkurentmi.
Novinky Automobilový priemysel ostáva kľúčovým pilierom slovenskej ekonomiky
Automobilový priemysel ostáva kľúčovým pilierom slovenskej ekonomiky. Zdroj: Shutterstock.com/AkosHorvathArts
Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner

Automobilový priemysel tvorí približne polovicu priemyselnej výroby na Slovensku a jeho cyklickú povahu ekonomika krajiny výrazne pociťuje. Martin Procházka z Coface upozorňuje, že tento sektor je typickým cyklickým odvetvím, v ktorom sa dobré časy striedajú so zlými, čo môže v budúcnosti predstavovať výzvy pre slovenskú ekonomiku.

Napriek tomu Procházka zdôrazňuje inovatívnosť a prínosy automobilového odvetvia, ktoré vytvára kvalifikované a dobre platené pracovné miesta, priťahuje know-how a rozvíja znalostnú ekonomiku. Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký.

Atraktívna investičná destinácia

Slovensko podľa neho stále zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde automobilový priemysel prispieva k rastu miezd a životnej úrovne. „Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí rušenie výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,” dodáva Martin Procházka.

Zdanlivý rast automobilového priemyslu v Európe zakrýva hlbšie problémy, ako je klesajúca výroba a menšia konkurencieschopnosť v oblasti elektromobility. Výroba automobilov tento rok dosiahne podľa Coface približne 11 miliónov kusov, čo je o 2 milióny menej ako v roku 2019, a medziročný rast sa spomaľuje.

„Elektromobilita postupuje pod očakávania a štruktúra predaja nepriaznivo ovplyvňuje celý dodávateľský reťazec,” upozorňuje Procházka.

92 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Európska únia tlačí na elektromobilitu

Podľa Procházku sa objavujú negatívne signály z trhu ako rušenie objednávok a zhoršujúce sa finančné výsledky dodávateľov. Dodáva, že zatiaľ čo energetická kríza zvýšila náklady, Európska únia čelí kritike za tlačenie na rýchlu elektromobilitu. „Po energetickom šoku sú ceny plynu a elektriny na vyšších úrovniach, čo znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie,” dodáva Procházka.

Európske automobilky zaostávajú za čínskymi konkurentmi, hlavne v oblasti softvéru a rýchlosti inovácií.

„Model auta v Číne sa dostane na linku za 18 mesiacov, zatiaľ čo v Európe to trvá 3 až 5 rokov. Clá túto bolesť nevyriešia,” tvrdí Procházka, pričom za dôvody európskeho zaostávania označil slabiny v softvéri a konektivite. Priemysel očakáva konsolidáciu kapacít v dodávateľskom reťazci, no v prípade Slovenska, ktoré je nákladovo efektívne a má energetický mix šetrný k uhlíku, sa neočakáva negatívny vplyv.

txbOkazio mobil

Najčítanejšie články

1

Vlaky zadarmo pre seniorov majú svoje obmedzenia. Na toto si musíte dať pozor

2

Návod, ako legálne zarábať na Bitcoine bez platenia daní

3

Vlaky zastavia, nastúpia bagre. Na dôležitej trase sa chytá niekoľkodňová výluka

4

Komplexná analýza a predpovede ceny zlata na roky 2025 až 2030

5

Dôchodky budú nižšie. Slováci by sa na to mali pripraviť

PR články

Perfektné načasovanie investície? Mýtus, na ktorý netreba čakať

Marek Jendrál  | 7. marca 2025

V roku 2020 sa Bitcoin prepadol pod hranicu 5 000 eur, čo vyvolalo vlnu paniky a predikcie o jeho zániku. Zakladateľ Binance Changpeng Zhao (CZ) v tom čase uviedol, že sa teší na deň, keď médiá budú hlásiť, že Bitcoin padol zo 101 000 eur na 85 000 eur.

Kryptomeny a správne obchodovanie