Slovenská pošta bude rušiť svoje pobočky: Tisícka z nich je v strate

  • Slovenská pošta plánuje do roku 2028 transformovať tisíc pobočiek.
  • Spoločnosť chce chce zachrániť služby partnerstvami.
  • Cieľom je udržať dostupnosť služieb pri výraznom znížení nákladov.
Ekonomika Slovenská pošta mení prístup k poskytovaniu služieb
Slovenská pošta mení prístup k poskytovaniu služieb. Zdroj: shutterstock.com/Karolis Kavolelis
Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner

Slovenská pošta vstupuje do najväčšej transformácie vo svojej histórii. Namiesto masívneho zatvárania pobočiek sa spoločnosť rozhodla pre modernejší prístup – časť prevádzok pretvorí na franšízy, čím chce zachrániť svoju finančnú budúcnosť, ako informuje vo svojej tlačovej správe.

Slovenská pošta bojuje s finančnými problémami

Situácia na pošte je vážna. Za posledných päť rokov klesla návštevnosť pobočiek o 30 percent, zatiaľ čo za uplynulých 19 rokov sa počet poslaných listov prepadol až o 70 percent.

Slovenská pošta má najhustejšiu sieť pobočiek v Európe – celkovo 1 365 pôšt, z toho však až 840 funguje len s jednou priehradkou a obmedzenými hodinami.

Výsledkom je kumulovaná strata, ktorá ohrozuje ďalšie fungovanie pošty. Prevádzkové náklady dlhodobo prevyšujú príjmy, preto je transformácia nevyhnutná.

Transformácia nie je hromadné zatváranie pobočiek, ani hromadné prepúšťanie,” vysvetľuje generálny riaditeľ Vladislav Kupka. „Je to zmena starého, dnes už nefunkčného modelu na nový, ktorý bude bližšie k ľuďom.”

Ako bude transformácia fungovať

Slovenská pošta si stanovila tri hlavné ciele:

Prvý pilier sa zameriava na reorganizáciu pobočiek. V krajských a okresných mestách zatvoria najmenej využívané pobočky a sústredili sa na posilnenie tých úspešnejších. Pošty s nízkou návštevnosťou sa zmenia na franšízy.

Druhý pilier spočíva v modernizácii procesov. Pošta plánuje zmeniť frekvenciu doručovania, rozšíriť sieť BalíkoBOXov a zaviesť viac samoobslužných služieb dostupných 24 hodín denne.

Tretí pilier predstavujú investície do technológií a digitalizácie.

Slovenská pošta pripravuje významné zmeny

Slovenská pošta pripravuje významné zmeny. Zdroj: shutterstock.com/Robson90

Slovenská pošta plánuje 1 000 franšíz do roku 2028

Franšízový model už úspešne funguje v susedných krajinách. V Rakúsku prevádzkuje viac ako 70 percent pobočiek formou franšíz, v Nemecku takmer všetky. Slovenská pošta chce do roku 2028 dosiahnuť stav 400 vlastných a 1 000 franšízových pobočiek.

Franšízový model predstavuje moderný spôsob ako udržať a rozšíriť fungovanie pošty,” hovorí riaditeľka obchodu Melinda Burdanová. „Vďaka partnerstvám so samosprávami dokážeme vytvoriť ešte viac miest, kde si ľudia vybavia poštové záležitosti.”

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Čo to znamená pre ľudí a zamestnancov

Transformácia má minimálny dopad na zamestnanosť. Zamestnanci zatvorených pobočiek sa môžu presunúť na iné pozície alebo k franšízovým partnerom. Naopak, v oblasti doručovania a logistiky vzniknú nové pracovné miesta.

Už tento rok pošta plánuje zatvoriť 26 prevádzok v krajských mestách, postupne sa zameria na okresné mestá a vidiecke oblasti.

Cieľom je tiež rozšíriť služby štátu na všetky pobočky – dnes ich ponúka len 580 miest, do konca roku chce pošta ponúkať všade.

„Transformácia je naša šanca urobiť z pošty spoločnosť, ktorú budú mať ľudia radi,” uzatvára generálny riaditeľ Kupka. Celý proces by mal trvať do roku 2028 a zabezpečiť Slovenskej pošte dlhodobú ziskovosť.

txbBitcoin hyper mobil
Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.