Masové prepúšťanie v ŽSR. O prácu prídu stovky ľudí, koho sa to týka?

  • Železnice prepustia 500 až tisíc zamestnancov, najmä z administratívy.
  • Ušetrené peniaze použijú na zvýšenie platov zostávajúcich pracovníkov.
  • Odborári odmietajú porovnávanie s českými a rakúskymi železnicami.
Ekonomika Masové prepúšťanie v ŽSR
Masové prepúšťanie v ŽSR. Zdroj: shutterstock.com/Pietukhova, Photo Smoothies
BitmarketsCoinfactory mobil baner

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú masívne prepúšťanie. Ako uvádza portál Správy STVR, výpovede dostane 500 až tisíc zamestnancov, najmä z administratívnych pozícií. Vedenie železníc chce ušetrené financie použiť na zvýšenie platov zostávajúcich pracovníkov a zlepšenie celkovej finančnej situácie podniku.

V súčasnosti ŽSR zamestnávajú vyše 12-tisíc ľudí. Konečný počet prepustených zatiaľ neurčili. „Presné čísla zverejníme až po dokončení analýz personálnych kapacít, na ktorých spolupracujeme s Útvarom hodnoty za peniaze,” informuje hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Viac zamestnancov než je potrebné

Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze MF SR vidí v znižovaní stavov logický krok. „Verejné údaje ukazujú, že ŽSR zamestnávajú vzhľadom na rozsah dopravy a siete viac ľudí ako okolité krajiny. Oproti Maďarsku máme nadbytok približne 30 percent, oproti Česku dokonca až 70 percent,” tvrdí Farkaš.

Odborári takéto porovnania odmietajú.

Porovnávať zamestnanosť našich železníc s českými či rakúskymi nemá zmysel. Ich úroveň infraštruktúry, digitalizácie a automatizácie výrazne prevyšuje našu. O prezamestnanosti môžeme hovoriť až vtedy, keď dosiahneme porovnateľnú technologickú úroveň,” argumentuje podpredseda Odborového združenia železničiarov Peter Hoffman.

Vedenie ŽSR sľubuje, že prepúšťanie neovplyvní bezpečnosť ani kvalitu služieb. „Chceme zvýšiť našu konkurencieschopnosť na pracovnom trhu. Prepúšťanie zasiahne predovšetkým administratívu, nie prevádzkových pracovníkov,” potvrdzuje Lániková.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Rezort dopravy sa k prepúšťaniu v ŽSR nevyjadril

Hoffman však upozorňuje na dôležitosť administratívnych pozícií. „Administratíva tvorí neoddeliteľnú súčasť železničného systému. Ak chce zamestnávateľ tvrdiť, že niekto je nadbytočný, musí to podložiť konkrétnymi normami a preukázať, že daná pozícia nie je potrebná,” zdôrazňuje odborár.

Železničný expert Jiří Kubáček považuje samotné prepúšťanie za nedostatočné riešenie. „Niektoré oddelenia skutočne môžu fungovať efektívnejšie. Ale skutočné úspory nedosiahneme bez zatvorenia stratových tratí a bez modernizácie. Bez týchto krokov bude šetrenie na ľuďoch len dočasným a bolestivým riešením, ktoré dlhodobé problémy nevyrieši,” hodnotí Kubáček.

Prepustení zamestnanci môžu vyhľadať pomoc na úradoch práce, kde im poskytnú poradenstvo pri hľadaní nového zamestnania. Aktuálna situácia na pracovnom trhu naznačuje, že časť prepustených by mohla nájsť uplatnenie v iných odvetviach, ktoré hlásia nedostatok kvalifikovaných pracovníkov.

Nielen personálne škrty, ale aj reforma

Ministerstvo dopravy sa k plánovanému prepúšťaniu zatiaľ oficiálne nevyjadrilo. Odborníci sa zhodujú, že železnice potrebujú komplexnú reformu, nielen personálne škrty. Bez investícií do modernizácie a optimalizácie železničnej siete samotné znižovanie počtu zamestnancov nevyrieši dlhodobé problémy slovenských železníc.

 

Prepúšťanie na železniciach prichádza v čase, keď vláda hľadá úspory vo všetkých štátnych podnikoch.

ŽSR patria medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku a ich hospodárenie významne zaťažuje štátny rozpočet. Analytici však upozorňujú, že bez systémových zmien a jasnej vízie rozvoja železničnej dopravy môže prepúšťanie priniesť viac škody ako úžitku.

Coinfactory PC banerKvakomat mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.