TikTok spôsobil pistáciový ošiaľ. Za kilo zaplatíte o 5 eur viac

  • Virálna čokoláda z Dubaja zvýšila ceny pistácií o 30 percent.
  • Prvé video o čokoláde získalo na TikToku 120 miliónov zhliadnutí.
  • Obchody zavádzajú limity a predávajú maximálne dve tyčinky na zákazníka.
Ekonomika TikTok spôsobil pistáciový ošiaľ
TikTok spôsobil pistáciový ošiaľ. Zdroj: shutterstock.com/New Africa
Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner

Jedna čokoládová tyčinka z Dubaja dokázala spôsobiť chaos na svetovom trhu s pistáciami. Denník Financial Times informuje, že ceny týchto orieškov vyleteli do rekordných výšok a obchodníci hlásia kritický nedostatok. Za všetkým stojí virálny fenomén zo sociálnych sietí.

Emirátska cukrárenská spoločnosť FIX vytvorila čokoládovú tyčinku s názvom „Can’t Get Knafeh of It”, ktorá si podmanila internet. Prvé video o tejto lahôdke sa na TikToku objavilo koncom roka 2023 a získalo neuveriteľných 120 miliónov zhliadnutí. Používatelia platformy následne zaplavili internet stovkami ďalších videí o tejto pochúťke.

Exkluzívny produkt, z ktorého svet šalie

Táto kombinácia pistáciového krému, tradičného arabského cesta kataifi a mliečnej čokolády spustila celosvetové šialenstvo. Výrobca predáva produkt len v Dubaji počas obmedzeného času, čo ešte viac zvýšilo jeho exkluzivitu a dopyt.

Následky tohto ošiaľu na trhu s pistáciami sú dramatické.

Za jediný rok cena pistáciových jadier vzrástla o viac než 30 percent. Kilogram, ktorý vlani stál približne 16 eur, dnes obchodníci predávajú aj za 21 eur a viac. Britský obchodník s orechmi Giles Hacking pre Financial Times potvrdil, že „trh prakticky vyschol”.

Situáciu zhoršila aj slabá úroda v USA, najväčšom producentovi pistácií na svete. Americkí pestovatelia vypestovali menej pistácií, pričom väčšinu kvalitných orieškov predali v škrupinách – pre výrobcov čokolády tak zostalo minimum dostupných jadier.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Neočakávaný úspech

Irán, druhý najväčší svetový producent, rýchlo využil príležitosť. Krajina zvýšila export pistácií do Spojených arabských emirátov o 40 percent len za obdobie od októbra 2024 do marca 2025.

Svetové čokoládovne reagovali promptne. Značky ako Läderach a Lindt urýchlene uviedli na trh vlastné pistáciové produkty, no teraz nedokážu uspokojiť obrovský dopyt zákazníkov. Charles Jandreau, generálny riaditeľ skupiny Prestat Group, vlastniacej niekoľko luxusných britských čokoládových značiek, pre Financial Times priznal:

Prišlo to ako blesk z jasného neba. Zrazu tieto čokolády nájdete v každom obchode.

Mnohé predajne zaviedli prísne obmedzenia a predávajú maximálne jednu alebo dve tyčinky na zákazníka. Obchody po celom svete hlásia vypredané zásoby a dlhé zoznamy čakateľov.

Moc sociálnych sietí

Tento prípad názorne ukazuje, akú obrovskú moc majú dnes sociálne siete pri formovaní spotrebiteľských trendov. Jediná virálna kampaň na TikToku dokázala ovplyvniť poľnohospodárske ekonomiky USA a Iránu a premeniť pistácie na najžiadanejší orech súčasnosti.

Analytici predpovedajú, že vysoké ceny pistácií zostanú realitou minimálne do nasledujúcej úrody, keďže popularita dubajskej čokolády naďalej rastie a inšpiruje výrobcov po celom svete.

Okazio PCtxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.