- Líniová stavba je vedená extravilánom obcí.
- Obstarávanie zhotoviteľa obchvatu trvalo takmer päť rokov.
Slovenská správa ciest (SSC) dnes začala s výstavbou obchvatu mesta Šaľa. Nový obchvat bude dlhý takmer 12 kilometrov, prvé vozidlá by po ňom mali prejsť na konci leta 2027. Potom bude tranzitná doprava odklonená z mesta aj priľahlých obcí. Obchvat vybuduje združenie Hochtief SK a MBM-GROUP za 78,8 milióna eur bez DPH.
Dielo zahŕňa 119 stavebných objektov, z toho 14 mostných, a 7 kilometrov protihlukových stien. Najdlhší most ponad rieku Váh bude mať dĺžku viac ako 700 metrov. SSC o tom informovala v tlačovej správe.
„Obchvat Šale sa môže konečne začať stavať. Veľmi sa teším, že sa to po toľkých rokoch podarilo. Verím, že pri výstavbe nenastanú žiadne komplikácie a státie v kolónach sa pre Šaľanov stane čo najskôr minulosťou,” povedal minister dopravy Jozef Ráž pri symbolickom poklepávaní základného kameňa za účasti predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja Branislava Becíka aj primátora Šale Jozefa Belického.
Obchvat sa bude začínať za existujúcim premostením odvodňovacieho kanála z vodného diela Kráľová, severozápadne obíde obec Kráľová nad Váhom s premostením ponad rieku Váh a následne severne obíde Dlhú nad Váhom, mesto Šaľa a Trnovec nad Váhom. Koniec obchvatu bude pri obci Horný Jatov.
Medzi obcou Dlhá nad Váhom a mestom Šaľa, mestskou časťou Veča, je navrhnuté prepojenie s cestou druhej triedy, čím bude vytvorený obchvat obce Dlhá nad Váhom v smere od Šale a Serede. Na obchvate v miestach križovania s priľahlými cestami druhej triedy a na začiatku úseku v mieste odpojenia od pôvodnej trasy I/75 sú navrhnuté veľké kruhové objazdy. V mieste križovania novej trasy cesty I/75 s cestou tretej triedy a pôvodnou trasou cesty I/75 je navrhnutá priesečná križovatka.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Zlepšenie životných podmienok
Líniová stavba je vedená extravilánom obcí. Vedenie trasy obchvatu si vyžaduje prekládky jestvujúcich inžinierskych sietí, ktoré sú vyvolanými investíciami predmetnej stavby. Sú to úpravy silnoprúdových a slaboprúdových vedení, plynovodov, vodovodov a melioračných zariadení.
„Po vybudovaní obchvatu sa tranzitná doprava odkloní z mesta i priľahlých obcí, čo významne prispeje k zlepšeniu životných podmienok občanov regiónu. Zvýši sa bezpečnosť dopravy a sme presvedčení, že dopravou vedenou v extraviláne sa zníži aj nehodovosť, plynulosť dopravy a skráti sa čas prejazdu. Veľkým prínosom pre región bude aj vybudovanie nového mosta ponad Váh,” uviedol generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka.
Obstarávanie zhotoviteľa obchvatu trvalo takmer päť rokov, Slovenská správa ciest opakovala tender na jeho výstavbu. Druhý vyhlásila v júli 2022, predlžovali ho opakované vyhodnocovania ponúk a námietky proti výsledkom.