Ochráňte svoju peňaženku pred šokom. Toto s manuálnou prevodovkou nikdy nerobte

  • Mnohé chyby si ani neuvedodmujeme.
  • Bežné úkony dokážu auto raz dva poškodiť.
  • Dajte si na ne pozor.
Off topic Toto s manuálnou prevodovkou nerobte
Toto s manuálnou prevodovkou nerobte. Zdroj: AI/DALL-E
BitmarketsBitmarkets

Jazda s manuálnou prevodovkou prináša vodičom pocit väčšej kontroly nad vozidlom a niektorí ju považujú za jedinečný spôsob, ako si vychutnať jazdu. Manuálna prevodovka však vyžaduje od vodiča viac technickej zručnosti a opatrnosti.

Ak sa k nej nesprávate správne, môže vás to stáť nielen pôžitok z jazdy, ale aj stovky eur v servise, ako upozorňuje portál Autoviny. Pozrime sa na niektoré zlozvyky, ktoré môžu výrazne skrátiť životnosť manuálnej prevodovky a poriadne zaťažiť vašu peňaženku.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Obchodovanie je riskantné a môžete pri ňom stratiť časť alebo celý investovaný kapitál. Poskytnuté informácie slúžia len na informačné a vzdelávacie účely a nepredstavujú akýkoľvek typ finančného poradenstva a/alebo investičného odporúčania.

Pasca pre vašu peňaženku

Jedným z najväčších prešľapov, ktorých sa vodiči často dopúšťajú, je státie na križovatke so stlačenou spojkou. Možno si myslíte, že tým ušetríte pár sekúnd pri rozbiehaní, no v skutočnosti si tým len zbytočne ničíte spojkové ložisko. Ako uvádza stránka Filtre a oleje, spojka nie je navrhnutá na to, aby bola dlhodobo stlačená. Neustálym tlakom na pedál skracujete jej životnosť. Zbytočne tým namáhate spojkové ložisko, ktoré sa môže začať prehrievať a predčasne opotrebovať.

Ako to robiť?

Namiesto toho, aby ste držali nohu na spojke, radšej prepnite do neutrálu a nechajte nohu len na brzde. Moderné autá vám dokonca uľahčia situáciu automatickým zabrzdením počas státia alebo funkciou asistenta rozjazdu do kopca.

Nenápadný zabijak prevodovky

Mnohí vodiči si neuvedomujú, že aj taký malý zlozvyk ako neustále držanie ruky na radiacej páke môže spôsobiť veľké problémy. Ak máte tendenciu robiť to, aj keď práve nepreraďujete, prenášate tým silu na vidlice, ktoré majú za úlohu meniť prevodové stupne. Tento tlak vedie k zvýšenému treniu medzi jednotlivými časťami prevodovky, čo spôsobuje ich rýchlejšie opotrebenie a prehrievanie. Výsledkom môže byť skrátená životnosť prevodovky a zbytočné výdavky na opravy, píše denník Pravda.

Pomalé púšťanie spojky

Správne používanie spojky je kľúčové nielen pre plynulú jazdu, ale aj pre životnosť prevodovky a spojky samotnej. Príliš rýchle púšťanie spojky môže viesť k náhlemu zhasnutiu motora alebo k skákaniu vozidla, čo zbytočne zaťažuje celý hnací mechanizmus.

Na druhej strane, príliš pomalé púšťanie spojky spôsobuje dlhé trenie spojkových lamiel, čo vedie k ich prehrievaniu a predčasnému opotrebeniu. Ideálne je púšťať spojku plynule a s citom, aby ste predišli zbytočným výdavkom na jej opravu.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Obchodovanie je riskantné a môžete pri ňom stratiť časť alebo celý investovaný kapitál. Poskytnuté informácie slúžia len na informačné a vzdelávacie účely a nepredstavujú akýkoľvek typ finančného poradenstva a/alebo investičného odporúčania.

Podtáčanie motora zamáva aj s manuálnou prevodovkou

Podtáčanie motora, teda používanie príliš vysokého prevodového stupňa pri nízkych otáčkach, je ďalšou častou chybou, ktorá môže mať fatálne následky pre váš motor a prevodovku. Pri nízkych otáčkach motor a dvojhmotový zotrvačník nedostávajú dostatočnú podporu, čo vedie k nadmerným vibráciám a namáhaniu celej hnacej sústavy.

Ak navyše pri podtáčaní motora prudko akcelerujete, môžete si vážne poškodiť dvojhmotový zotrvačník, ktorého výmena je jednou z najdrahších opráv na vozidle. Aby ste tomu predišli, mali by ste sa naučiť správne pracovať s plynovým pedálom a preraďovať na správny prevodový stupeň pri optimálnych otáčkach motora.

Odkladanie nohy na spojkový pedál

Jedným z menej škodlivých zlozvykov je odkladanie nohy na spojkový pedál. Aj mierny tlak na pedál spôsobuje, že spojka nie je úplne odpojená, čo vedie k neustálemu treniu medzi spojkovými lamelami. Tento zlozvyk nielenže skracuje životnosť spojky, ale tiež zvyšuje spotrebu paliva. Spojka by sa mala používať len na krátkodobé odpojenie motora od prevodovky pri preradení, inak by mala byť noha mimo pedálu.

Agresívna jazda

Manuálna prevodovka síce umožňuje vodičom vychutnať si dynamickú jazdu, no agresívne radenie a časté preskakovanie prevodových stupňov môžu viesť k predčasnému opotrebeniu synchronizátorov. Tie majú za úlohu zladenie otáčok motora a prevodovky, a ak ich neustále nútite zvládať veľké rozdiely v otáčkach, rýchlo sa opotrebujú. Výmena synchronizátorov je nákladná a zbytočná.

Vlastniť vozidlo s manuálnou prevodovkou môže byť veľkým potešením, ale vyžaduje si to aj určitú dávku disciplíny a vedomostí. Vyhnutím sa uvedeným zlozvykom môžete nielen predĺžiť životnosť svojej prevodovky, ale aj ušetriť stovky eur na opravách. Vaša manuálna prevodovka bude slúžiť spoľahlivo a dlho, ak sa k nej budete správať s rešpektom a ohľadom na technické požiadavky, ktoré si vyžaduje.

0 Dní
0 Hodin
0 Minút
0 Sekúnd
Zdroj: AutovinyTAGY:
Autor:
Vanessa Massayova
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.