O najbohatších ľuďoch sveta takmer nič nevieme. Kto sú muži stojaci za svetovými značkami?

  • Zoznamy najbohatších ľudí majú množstvo mien.
  • Stále sa však stretávame s tými na vrcholových priečkach.
  • Kto stojí za najväčšími značkami sveta?
Off topic Týchto najbohatších ľudí nikto nepozná
Týchto najbohatších ľudí nikto nepozná. Zdroj: Reprofoto: YT/Alux.com/Comeback Chronicles/Cloud 9 Luxury/ shutterstock.com/MVelishchuk
BitmarketsFlockers mobil

Vďaka médiám a sociálnym sieťam poznáme tváre mnohých miliardárov ako Elon Musk, Jeff Bezos či Mark Zuckerberg. Medzi najbohatších ľudí sveta sa však radia aj mnohí ľudia, ktorí napriek obrovskému bohatstvu a vplyvu zostávajú v úzadí. Sú to muži stojaci za ikonickými značkami, ktoré dennodenne používame, ale ich príbehy sú pre verejnosť takmer neznáme.

Kto sú títo boháči? Pozrime sa na príbehy menej známych miliardárov, ktorí tvoria náš svet aj napriek tomu, že o nich vieme tak málo.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Medzi najbohatších ho zaradila svetová značka

Hovorí vám niečo meno Phil Knight? Od mladého atléta sa vypracoval až k spoluzakladateľovi jednej z najikonickejších svetových značiek Nike.

Phil Knight sa narodil 24. februára 1938 v Portlande v štáte Oregon, uvádza Britannica. Vyrastal v štvrti Eastmoreland, kde behal stredné trate na Cleveland High School. Neskôr sa v roku 1955 zapísal na University of Oregon, kde behal pre tím pod vedením legendárneho trénera Billa Bowermana. Bowerman bol známy svojimi inováciami v obuvi, čo neskôr významne ovplyvnilo Knightovu kariéru.

Objavil vášeň pre podnikanie

Po absolvovaní štúdia obchodnej školy v roku 1959 strávil Knight rok v armáde USA. Potom pokračoval na Graduate School of Business na Stanfordovej univerzite, kde objavil svoju vášeň pre podnikanie.

V jednej triednej úlohe rozpracoval koncept podnikania, ktoré by využívalo nízkonákladovú japonskú výrobu obuvi na konkurovanie nemeckým značkám ako Adidas.

Zrod Blue Ribbon Sports

V roku 1962, po ukončení štúdia na Stanforde, cestoval Knight do Japonska, kde uzavrel dohodu s Onitsukou (dnes Asics) na distribúciu ich obuvi Tiger v USA. Spolu s Bowermanom založil v roku 1964 spoločnosť Blue Ribbon Sports (BRS).

Knight predával obuv z kufra svojho auta na atletických súťažiach. Bowermanove inovácie, ako napríklad Tiger Cortez, sa rýchlo stali populárnymi a do roku 1969 predal BRS obuv v hodnote milión dolárov.

Vznik Nike

V roku 1971, po rozchode s Onitsukou, sa BRS premenovala na Nike, na počesť gréckej bohyne víťazstva. Knight objednal ikonické logo „swoosh” za 35 dolárov. V tom istom roku Bowerman predstavil revolučnú podrážku s vaflovým vzorom, ktorá poskytovala lepšiu trakciu a pohodlie. Tieto inovácie položili základy pre rast Nike.

Rozhodujúci okamih prišiel v roku 1984, keď Knight podpísal zmluvu s NBA nováčikom Michaelom Jordanom. Toto partnerstvo transformovalo Nike. Rad Air Jordan sa stal kultúrnym fenoménom, čím sa Nike stala lídrom v športovom marketingu. V roku 1988 debutoval ikonický slogan „Just Do It”, čo ďalej upevnilo identitu značky.

Kniha Phila Knighta

Kniha Phila Knighta. Zdroj: shutterstock.com/hamdi bendali

Triumfy a kontroverzie

Do roku 1990 Nike predbehla svojich konkurentov, poháňaná inovatívnym dizajnom, celebritnými zmluvami a pouličným štýlom.

Rýchla expanzia bola však poznačená kontroverziami ohľadom pracovných praktík v ázijských továrňach. Nike čelila obvineniam z neľudských pracovných podmienok a detskej práce. Pod vedením Knighta značka zaviedla významné zmeny, vrátane auditov tovární a zvýšenia miezd.

Knight odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa v roku 2004, ale zostal predsedom do roku 2016. Počas jeho vedenia sa Nike stala jednou z najrozpoznateľnejších značiek na svete s ročnými príjmami presahujúcimi 32 miliárd dolárov.

V roku 2023 sa odhadoval jeho čistý majetok na viac ako 28 miliárd dolárov. Okrem podnikania investoval do animačnej spoločnosti Laika a bol významným filantropom, daroval stovky miliónov dolárov University of Oregon a Stanford University.

Príbeh sladkého úspechu

Späť
Strana 1/3Ďalej
txbOkazio mobil
Autor:
Vanessa Massayova
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.