Minister dopravy chce urýchliť výstavbu diaľnice do Košíc. Situáciu môže zachrániť „Havran”

  • Ministrovi Rážovi sa nepozdáva dokončenie úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou až v roku 2030.
  • Robí všetko pre to, aby bola stavba dokončená skôr.
  • V hre je oživenie projektu tunela Havran.
Ekonomika Minister dopravy chce výstavbu diaľnice urýchliť
Minister dopravy chce výstavbu diaľnice urýchliť. Zdroj: shutterstock.com/XXLPhoto/Peter Gudella
BitmarketsKvakomat mobil

Diaľnica z Bratislavy do Košíc je na stole už vyše dve desaťročia a nestojí nám ani od roku 2010, ako vtedy sľuboval premiér Robert Fico (Smer-SSD). Súčasný minister dopravy ale chce celú výstavbu urýchliť. Téme sa venoval portál HNonline.

Problémom je úsek D1 medzi Turanmi a Hubovou, ktorý by mal byť hotový v roku 2030. S tým ale minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer-SSD) nesúhlasí. Dokonca tvrdí, že urobí všetko pre to, aby došlo k dokončeniu výrazne skôr.

Jeho plány ale súvisia aj so zákonom o strategických investíciách, ktorý mu musí schváliť parlament. Aktuálne sa hovorí o posudku za 250-tisíc eur, ktorý ukazuje, že je možné stavbu úseku urýchliť.

Znova ožil projekt tunela Havran

Znova ožil projekt tunela Havran. Zdroj: shutterstock.com/iwciagr

Hlavnú úlohu by mal zohrať tunel Havran. Ten sa nachádza na východnej strane stavby. V tomto prípade by sa však stavebné povolenie spred 15 rokov nemohlo úplne zapracovať.

Dôvod je ten, že nejde o úplne rovnakú stavbu. Tunel mal totiž podľa starých projektov iný polomer zatáčania a jeho poloha bola asi o 200 metrov ďalej. Na ďalšie prípadné otázky odpovie už vyššie spomínaná štúdia.

Možným riešením je aj to, že by tunel Havran vznikol ako samostatný projekt. To by v konečnom dôsledku mohlo pomôcť trom obciam na Liptove, a to Ľubochni, Hubovej a Švošovu.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Rozostavaných je aj viacero obchvatov

Výstavba obchvatov je skutočným problémom, pretože mnohé meškajú, tým pádom sú predražené o niekoľko miliónov eur. Čm väčšie mesto, okolo ktorého obchvat ide, tým stavby meškajú viac a aj navýšenie investície sa počíta v desiatkach miliónov eur. V akom stave sú najvýznamnejšie obchvaty dnes?

Rekordmanom je v tomto obchvat Ružomberka s dĺžkou 14,9 kilometrov, ktorého zhotoviteľom je v tomto prípade OHL ŽS a Váhostav-SK. Pôvodná cena bola stanovená na sumu 227,3 miliónov eur bez DPH, no v tomto prípade je extrémne predraženie až o 406 miliónov eur bez DPH, teda výsledná cena by mala byť 633,3 miliónov eur bez DPH. Navyše sa ukončenie výstavby predpokladá v roku 2025, čo predstavuje meškanie až osem rokov.

Ďalším problémovým obchvatom je ten okolo Žiliny s dnes už legendárnym tunelom Višňové v celkovej dĺžke 13,5 kilometrov, ktorý má byť po dokončení najdlhším tunelom na Slovensku. Jeho zhotoviteľom je Skanska SK a jej sesterské firmy z Česka a Poľska. Pôvodná cena bola stanovená na 254,8 miliónov eur bez DPH, no predraženie je dnes na úrovni 67,8 miliónov eur, teda výsledná suma je 322,6 miliónov eur bez DPH. Meškanie trvá už 6 rokov, dostavanie sa tak očakáva najskôr v roku 2025.

Prečítajte si aj: Veľký prehľad: kedy budú hotové obchvaty veľkých miest na Slovensku?

txbtxb
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.