Automatizovaný systém pokút má na Slovensku medzery. Súčasný stav je nevyhovujúci

  • V okolitých krajinách už majú automatizovaný systém riešiaci objektívnu zodpovednosť vodiča, meranie rýchlosti a zasielanie pokút.
  • Na Slovensku tento systém nefunguje dostatočne samostatne na to, aby bol objektívny. Konštatuje to NKÚ.
  • Zabraňuje mu to plniť jeho hlavnú úlohu - predchádzať stratám na životoch a zdraví občanov.
Novinky Automatizovaný systém na Slovensku nefunguje
Automatizovaný systém na Slovensku nefunguje. Zdroj: shutterstock.com/Olha Povozniuk/Andrei Armiagov
BITmarkets BITmarkets

Automatizovaný systém pre generovanie pokút za rýchlosť je vo všeobecnosti určitou zárukou toho, že výsledok bude objektívny. Automat rýchlosť zmeria, identifikuje prípadné porušenie a podľa evidenčného čísla vozidla zašle pokutu majiteľovi vozidla, ktorý je objektívne zodpovedný za to, čo sa s jeho autom deje, aj keby za volantom nesedel sám.

Tak si to predstavuje laická verejnosť. Na Slovensku sú však niektoré veci špecifické. Dokonca aj do tohto systému sa podarilo dostať korupciu.

Automatizovaný systém

V Maďarsku, Českej republike či Rakúsku, majú úplne automatizované systémy na meranie rýchlosti a následne aj zasielanie pokút za zistené priestupky. Slovensko však do tejto skupiny nepatrí a vo svojich zisteniach po kontrole celého systému to konštatuje aj Najvyšší kontrolný úrad.

NKÚ charakterizuje situáciu ako nevyhovujúcu. Nevyužívame všetky možnosti, ktoré automatizovaný systém ponúka, resp. ponúknuť dokáže. Jaroslav Ivančo hovorí:

Systém nepracuje autonómne a každý prípad si vyžaduje asistenciu niekoľkých fyzických osôb. V princípe dnes funguje tak, ako sa nastavoval už pred jedným desaťročím a nič zásadnejšie sa neudialo ani pri jeho digitalizácií či rozširovaní o najčastejšie dopravné priestupky, alebo aktívne zapojenie iných inštitúcií do operatívneho riešenia priestupkov.

Práve asistencia osôb v systéme je nežiadúca a mala by byť minimalizovaná. Ak raz ide o automatizovaný systém, mal by pracovať čo najviac samostatne, aby sme predchádzali možným chybám a korupcii, ktoré hrozia pri zapojení ľudskej účasti. Tento problém však u nás existuje dlhodobo.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Podmienky fungovania

Akýkoľvek prístup k vyhodnocovaniu údajov, resp. selekcii zasielaných pokút, znamená potenciálne nebezpečenstvo pre jeho objektivitu. Na základe tejto myšlienky kontrolný úrad popisuje aj podmienky, ako by systém fungoval objektívne a samostatne:

Princíp objektívnej zodpovednosti môže byť účinný len vtedy, ak jednotlivé procesy budú plne automatizované a vďaka moderným informačným systémom a digitálnym technológiám bude fungovať bez potreby zapájať do jednotlivých krokov fyzické osoby, policajtov či pracovníkov polície. Tento systém musí fungovať nezávisle a nepretržite 24 hodín denne a 365 dní v roku.

Týmto spôsobom by sa predišlo akejkoľvek manipulácii zo strany zainteresovaných osôb. Zabránenie ovplyvňovaniu však nemá len etické dôvody. Hlavným dôvodom je efektivita celého systému a jeho úloha. Tá nespočíva v zasielaní pokút, ale v usmernení vodičov k dodržiavaniu pravidiel cestnej premávky, čoho následkom je zníženie počtu dopravných nehôd a s tým súvisiacich škôd na ľudskom zdraví a strát na životoch.

Máte osobnú skúsenosť s automatizovaným meraním rýchlosti v zahraničí?

Loading ... Loading ...

NKÚ v zisteniach uvádza, že v rámci systému objektívnej zodpovednosti došlo v susedných krajinách k významnému poklesu dopravných nehôd s následkom smrti. Takisto systém prispel k zefektívneniu riešenia priestupkov, ktoré boli spôsobené účastníkmi cestnej premávky.

V slovenských podmienkach však doteraz významným spôsobom automatizovaný systém neprispel k zníženiu dopravnej nehodovosti.

Mohlo by Vás zaujať: Vodiči, pozor na tieto radary. Namerajú Vás už z kilometrovej vzdialenosti

0 Dní
0 Hodin
0 Minút
0 Sekúnd
Zdroj: TopspeedTAGY:
Autor:
Marek Rodák
Marek Rodák

Vyštudoval filozofiu a históriu. Počas svojho profesionálneho života skúsil viacero pozícií, od marketingu, cez učiteľa, asistenta až po zastupujúceho riaditeľa školy. Vo voľnom čase sa venuje kryptomenám. Píše od roku 2011.