Slováci môžu očakávať, že trh s potravinami sa už čoskoro výrazne zmení. Veľký tresk môže spôsobiť príchod nového obchodného reťazca. Ten u nás otvorí prvé obchody už v budúcom roku. Podobnú zmenu sme na Slovensku zažili naposledy pred dvadsiatimi rokmi, keď k nám dorazil maloobchodný gigant Lidl, ktorý kompletne zmenil nákupné správanie Slovákov a konkurenčné prostredie na trhu.
Biedronka plánuje masívnu expanziu
Poľský obchodný reťazec Biedronka oficiálne ohlásil svoju expanziu na Slovensko. Biedronka je známa svojimi nízkymi cenami a je mimoriadne obľúbená medzi poľskými spotrebiteľmi. Slováci, ktorí žijú v pohraničnej oblasti už teraz navštevujú jej predajne u našich severných susedov. Avšak, jej príchod na slovenský trh môže predstavovať hrozbu pre domácich maloobchodníkov a potravinárov.
”Slovenský maloobchodný trh už niekoľko rokov nezažil príchod hráča s ambíciou v strednodobom horizonte otvoriť trojciferný počet prevádzok,” uviedol pre Hospodárske noviny šéf Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.
Slovenský potravinári sú pod tlakom
Príchod lacného reťazca vyvoláva obavy u slovenských potravinárov. Domáce produkty nedokážu cenou konkurovať tovarom, ktoré ponúka poľský superlacný obchodný reťazec Biedronka.
„Príchod poľskej maloobchodnej siete Biedronka na slovenský trh bude v prvom rade predstavovať silný tlak na slovenskú potravinovú produkciu a jej konkurencieschopnosť. Ponuka obchodnej siete Biedronka môže byť vážnym ohrozením pre našich poľnohospodárov, farmárov či výrobcov kvalitných slovenských potravín,” uviedla pre Kryptomagazín hovorkyňa spoločnosti Coop Jednota Jana Kuklová.
Nové obchody prídu aj do menších miest a obcí
Zmeny v obchodnom prostredí by však mohli priniesť aj niektoré pozitíva. Expanzia reťazcov ako Biedronka do menších obcí a mestečiek by mohla riešiť problém potravinových púští a poskytnúť príležitosť pre rozvoj vidieckych lokalít, kde potravinové predajne chýbajú.
Avšak, táto expanzia môže zároveň aj ohroziť existenciu malých dedinských obchodov, ktoré nie sú schopné konkurovať veľkým nadnárodným reťazcom.
Pred príchodom poľského reťazca sa po lokalitách menších obcí začali obzerať aj domáci veľký hráči. Lidl má záujem otvárať nové predajne v mestách, ktoré majú aspoň 5 000 obyvateľov. Rovnako aj Tesco aktuálne hľadá nové miesta pre svoje ďalšie prevádzky.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Slováci si nemôžu dovoliť kvalitné domáce potraviny
Podľa prieskumu, ktorý nedávno realizoval Zväz obchodu Slovenskej republiky (ZO SR), Slováci poľským potravinám nedôverujú. Napriek tomu, že uprednostňujú slovenské domáce produkty, problémom je ich vysoká cena a nižšia dostupnosť na pultoch obchodov.
„Opäť sa ukázalo, že slovenský pôvod potravín je pre ľudí dôležitý. Až tri štvrtiny opýtaných uviedlo, že dávajú prednosť potravinám slovenského pôvodu,” uviedol na margo výsledkov prieskumu Filip Kasana, viceprezident ZO SR.
Prečítajte si aj: Na Slovensku otvoril svoje brány nový ultramoderný supermarket