Ľudia po celom svete si obľúbili autá s karosériou SUV. Ide o praktické vozidlá so štedrým miestom predovšetkým v batožinovom priestore. Na parkoviskách však zaberajú viac miesta, takže vodiči si za parkovné priplatia, téme sa venoval portál TVNOVINY.
Práve s veľkosťou súvisí ich najväčší problém. Vodiči týchto vozidiel majú problém zaparkovať na užších parkovacích miestach, ktoré vznikli pred mnohými desaťročiami. Vtedy sa nepočítalo s tým, že tento segment vozidiel sa stane takým obľúbeným.
Problémy nastávajú predovšetkým v centrách európskych metropol, kde ani nie je priestor na rozšírenie takýchto parkovacích miest. Preto sa začína diskutovať o tom, či by si majitelia týchto veľkých áut nemali priplatiť aj za samotné parkovné.
Na túto vlnu ako prvé naskočili francúzske mestá Paríž a Lyon. Tam bude od Nového roka parkovné pre majiteľov SUV vyššie. Dokonca bude platiť pravidlo, že čím väčšie auto, tým drahšie parkovné.
Nie je to však len o veľkosti. Modely SUV sú oproti bežným menším autám ťažšie, tým pádom sa povrch pod nimi môže ich jazdením a státím viac opotrebovať. Problémom je taktiež vyšší výkon motora spojený s väčšími emisiami, ktoré prúdia do ovzdušia.
U nás takéto niečo zatiaľ nie je na rokovacom stole, ale niektoré mestá a obce sa do tohto problému už stihli aktívne angažovať. Napríklad mesto Nitra nebude vydávať parkovacie karty majiteľom vozidiel, ktorých dĺžka auta je väčšia ako 5,3 metra.
Slovenské obce sa angažujú v tom zmysle, že parkovanie pred domov je dovolené len takým vozidlám, ktorých dĺžka nepresahuje 5 metrov.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Problémové sú aj parkovacie domy
Nejde však len o vonkajšie parkoviská, ale aj o parkovacie domy, ktoré taktiež neboli pripravené na takýto rozmach vozidiel SUV. Ťažšie vozidlá by mohli z dlhodobého hľadiska narušiť konštrukciu, preto by bolo potrebné tieto parkovacie domy novelizovať. Pri budúcich stavbách takýchto parkovísk je preto potrebné myslieť na to, že autá sú čoraz väčšie.
Ďalším problémom môže byť aj nástup elektromobilov, ktoré síce majú rôzne veľkosti, ale všetky majú hlavne batériu. Ide zrejme o najťažší komponent elektrických vozidiel, ktorý taktiež zvyšuje jeho hmotnosť aj nápor na pneumatiky.
Rozmach SUV je skutočne nezastaviteľný. Ak sa pozrieme na štatistiku predajov áut v Európe, tak zistíme, že aktuálne najpredávanejším modelom je Tesla Model Y so 136 654 predanými kusmi za obdobie prvého polroka 2023, pričom je to SUV aj elektromobil v jednom.
Na treťom mieste sa nachádza malé SUV (Crossover) Volkswagen T-Roc, na 10. mieste je Dacia Duster a 13. miesto obsadilo SUV Hyundai Tucson. SUV modelov bude stále pribúdať.
Prečítajte si aj: Slovenskí vodiči si výrazne priplatia. Poisťovne ohlásili zdražovanie