- Žiadateľov o predčasný dôchodok stále pribúda
- Niektorým profesiám hrozí kolaps
Sociálna poisťovňa hlási, že počet žiadostí o predčasný dôchodok neustále stúpa. To znamená odliv zamestnancov vo viacerých sférach, ktorých nemá kto aktuálne nahradiť, téme sa venoval portál TVNOVINY.
Odchod penzistov do predčasného dôchodku začína byť čoraz väčším problémom. Ide o vysoký počet zamestnancov, ktorí z mesiaca na mesiac odídu z práce do dôchodku a zamestnávatelia nemajú čas alebo dostatok kvalifikovaných ľudí, aby takéto prázdne miesta dokázali opäť kvalitne obsadiť.
Niektoré spoločnosti sa dostali až do takého bodu, že žiadajú o pomoc vládu. Odliv zamestnancov sa týka predovšetkým profesií ako sú vodiči autobusov a vlakov či pekárov. Je to aj tým, že zamestnanci využili možnosť odchodu do predčasnej penzie, ktorej podmienkou je 40 odpracovaných rokov.
Druhým dôvodom je to, že predčasný dôchodok vyjde lepšie ako ten klasický. Týkajú sa ho totiž dve dôležité veci a to dvojnásobná valorizácia a 13. dôchodok z dielne politickej strany Hlas-SD.
Sociálna poisťovňa dokonca uviedla údaj, že v novembri prijala 13,5-tisíc žiadostí o odchod do predčasného dôchodku, čo je oproti mesiacu október až trikrát viac.
Je to problém aj pre Ministerstvo financií SR, ktoré na tieto predčasné dôchodky musí nájsť peniaze v štátnej kase. V hre je aj zmena zákona, ktorú bude avizovať minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SSD) v úvode budúceho roka.
Navyše, aktuálna vláda seniorom vypláca mimoriadny príspevok vo výške 300 eur namiesto plnohodnotného 13. dôchodku, ktorý penzisti dostanú až na budúci rok.
Sociálna poisťovňa posilnila pre istotu aj personálne kapacity. Žiadosť o predčasný starobný dôchodok je možné podať v ktorejkoľvek pobočke na Slovensku. Doteraz to bolo možné len podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Odliv zamestnancov postihol najmä autobusovú dopravu
To výrazne komplikuje situáciu v mestskej hromadnej doprave, kde je aktuálne nedostatok vodičov. Ak sa dopravným podnikom a firmám nepodarí nájsť za týchto zamestnancov náhradu, bude to viesť k obmedzeniu liniek.
Bratislavský cestovný poriadok to zatiaľ neovplyvnilo, ale aktívne hľadá nových vodičov. Motivovať ich má napríklad náborovým príspevkom vo výške 4-tisíc eur a tiež odmenou za zvýšenie kvalifikácie, mesačným dochádzkovým a nadčasovým bonusom alebo príplatkom za delenú zmenu.
V Košickom dopravnom podniku je ale situácia iná. Aktuálne chýba podniku 6,5 % vodičov autobusov, pričom ďalších 5 % vodičov aktuálne nepracuje kvôli rodičovskej dovolenke alebo dlhodobej práceneschopnosti.
Situácia je natoľko zlá, že košická MHD pristúpila k nepopulárnemu kroku. Zaviedla prázdninový režim, ktorý funguje od 11. decembra až do odvolania.
Prečítajte si aj: Slováci sa hrnú do dôchodku. Sociálna poisťovňa musela zaviesť nové pravidlá