- Zmena v predaji vajec prinesie výzvy nielen pre chovateľov a obchodníkov, ale aj pre spotrebiteľov.
- Hydinári tvrdia, že na prechod k alternatívnym formám chovu potrebujú asi 50 miliónov eur.
- Už teraz môžeme v mnohých supermarketoch pozorovať zmeny.
Chovatelia, ktorí nestihnú prebudovať svoje farmy, majú v zásade dve možnosti. Prvou je vývoz vajec za nízke ceny do zahraničia na spracovanie. Druhou možnosťou je predaj vajec menším obchodným sieťam pôsobiacim na Slovensku.
„Členovia Zväzu obchodu SR, kam patria napríklad COOP Jednota, CBA a Labaš, sa k iniciatíve zahraničných reťazcov nepridali,” uvádza Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR. Na ich pultoch budú pre spotrebiteľov dostupné domáce vajcia aj po 1. januári 2025, informuje portál Teraz.sk.
Kasana vysvetľuje, že slovenské obchodné siete sa snažia vyvážiť viacero faktorov. „Plne podporujeme trend zlepšovania humánnosti chovov. Zároveň však považujeme za veľmi dôležitú udržateľnosť domácej produkcie vajec a zabezpečenie potravinovej sebestačnosti,” argumentuje.
Pre spotrebiteľov to bude znamenať menší výber a pravdepodobne aj vyššie ceny. Vajcia z alternatívnych chovov sú drahšie na produkciu, čo sa odráža aj v ich cene.
Spotrebitelia by si mali uvedomiť, že vyššia cena znamená lepšie podmienky pre zvieratá. Je to investícia do etickejšej a udržateľnejšej budúcnosti. Zmena v predaji vajec tak prinesie výzvy nielen pre chovateľov a obchodníkov, ale aj pre spotrebiteľov. Čas ukáže, ako sa slovenský trh s touto zmenou vyrovná.