Tunel Višňové je opäť bližšie k dokončeniu. V tomto termíne by sa mal otvoriť

  • Výstavba tunela Višňové sa vracia k pôvodnému plánu s betónovou vozovkou.
  • Ministerstvo dopravy upustilo od zmien projektu po konzultáciách s hasičmi a odborníkmi.
  • Otvorenie oboch rúr tunela je naplánované na koniec roka 2025.
Off topic Tunel Višňové je bližšie k dokončeniu
Tunel Višňové je bližšie k dokončeniu. Zdroj: shutterstock.com/MakDill/iwciagr
BitmarketsBitmarkets

Výstavba tunela Višňové, kľúčovej časti diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom, sa vracia k pôvodnému plánu. Ako informuje TA3, ministerstvo dopravy upustilo od úvah o zmene vozovky z betónovej na asfaltovú, ako aj od možnosti predčasného otvorenia jednej tunelovej rúry. Tunel by teda mal byť uvedený do prevádzky v oboch smeroch koncom roka 2025.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma vysvetlil dôvody tohto rozhodnutia:

Záverečné rozhodnutie, že sa vraciame k betónovej vozovke, súvisí najmä s požiarnou bezpečnosťou. Mali sme niekoľko stretnutí s našimi hasičmi a s prezídiom Hasičského a záchranného zboru, a prijali sme ich argumenty.

Hasiči sa ostro vyhradili proti asfaltovej vozovke

Poukazovali pritom na potenciálne riziko toxicity v prípade požiaru. Okrem toho, odborníci z akademickej sféry upozorňovali na menšiu životnosť a odolnosť asfaltu v porovnaní s betónom.

Andrea Zuzulová z Katedry dopravných stavieb STU poukázala na komplikácie, ktoré by zmena projektu priniesla:

Nastávajú tu časové straty, a to z dôvodu zmeny vozovky. Je potrebné urobiť nový statický výpočet na vozovku a zmeniť technologický postup výstavby.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) potvrdila, že potenciálna časová úspora by nevyvážila nároky na zmenu projektu v pokročilom štádiu realizácie. Hovorca NDS Tomáš Ferenčák ubezpečil, že spoločnosť naďalej denne vyvíja tlak na akceleráciu tejto maximálne dôležitej stavby.

Skoršie otvorenie nebude

Pôvodne sa uvažovalo o možnosti spustenia jednej rúry tunela už v prvej polovici roka 2025, čo by potenciálne urýchlilo otvorenie aspoň časti diaľničného úseku. Tento plán bol však zamietnutý v prospech súčasného otvorenia oboch smerov.

Tunel Višňové mal byť hotový už v roku 2019

Tunel Višňové je súčasťou 13,5 kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Po jeho dokončení sa výrazne zlepší dopravné spojenie medzi Žilinou a Martinom, čo prinesie úľavu pre preťažené cesty v regióne a skráti čas cestovania.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Napriek zrušeniu plánovaných zmien zostáva termín dokončenia tunela Višňové na konci roka 2025 nezmenený. Ministerstvo dopravy a NDS však upozorňujú, že tento termín môže byť ohrozený v prípade nepredvídaných komplikácií.

Projekt výstavby tunela Višňové má za sebou dlhú a komplikovanú históriu. Pôvodne mal byť dokončený už v roku 2019, ale pre problémy s pôvodným zhotoviteľom sa práce zastavili a museli byť nanovo vysúťažené. Súčasný zhotoviteľ pracuje na dokončení tunela od roku 2021.

Zachovanie betónovej vozovky a jednotné otvorenie oboch rúr tunela by malo zabezpečiť vyššiu bezpečnosť a dlhodobú udržateľnosť tejto kľúčovej dopravnej tepny. Motoristi a obyvatelia dotknutých regiónov tak môžu dúfať, že koncom roka 2025 sa im skutočne podarí prejsť cez dlho očakávaný tunel Višňové.

txbKvakomat mobil
Autor:
Henrieta Balázsová
Henrieta Balázsová

Vyštudovala psychológiu, no nakoniec jej učaroval svet marketingu. Na vlnách kreatívy surfuje od roku 2016. Venovala sa aj redaktorskej a editorskej činnosti pre viaceré redakcie.