Štrajky v USA naberajú masívne rozmery. Aký bude ich dosah na ekonomiku?

Novinky Štrajky v USA
Štrajky v USA. Zdroj: shutterstock.com/Luigi Morris/In Green
Kvakomat PC bannerBitmarkets

Od polovice septembra začali v Spojených štátoch štrajkovať zamestnanci automobiliek. Počas niekoľkých týždňov sa k nim postupne pridali viaceré závody a v súčasnosti štrajkujú desaťtisíce pracovníkov automobilového priemyslu v USA. Situácia je mimoriadne vážna, keďže je ohrozená výroba vozidiel a zamestnanosť nielen v automobilovej sfére, ale aj v pridružených odvetviach výroby.

Po štyroch týždňoch štrajkov v USA odišli zo závodu zamestnanci Fordu v Kentucky

Odborový zväz United Auto Workers (UAW) vstúpil do štrajku už aj v závode Ford Motor Company v Louisville, Kentucky, ako informovalo BBC. Viac ako 8 700 zamestnancov tohto závodu úplne odišlo z továrne vo štvrtom týždni štrajku.

Tento krok je najväčším, ktorý UAW podnikol v ktorejkoľvek z troch detroitských automobiliek od vyhlásenia štrajku odborov proti Fordu, General Motors a Chrysleru v polovici septembra.

Zamestnanci najziskovejšieho závodu odstavili výrobu

Továreň v Louisville vyrába pickupy a veľké SUV, ktoré patria medzi najziskovejšie modely automobilky. Shawn Fain, prezident UAW, vyhlásil: „Je čas na spravodlivú zmluvu s Fordom a zvyškom veľkej trojky. Ak to po štyroch týždňoch nedokážu pochopiť, pomôže im to pochopiť 8 700 pracovníkov, ktorí odstavia tento mimoriadne ziskový závod.”

Vozidlá vyrábané v závode v Kentucky generujú príjmy vo výške 25 miliárd dolárov ročne, čo predstavuje až šestinu celosvetových prímov spoločnosti.

Ford vo vyhlásení reagoval na štrajk slovami, že je to značne nezodpovedné, ale neprekvapujúce, vzhľadom na deklarovanú stratégiu vedenia odborov. Akcie Fordu v reakcii na štrajk klesli o 2,5 %.

Dôležité je, že štrajk v továrni v Kentucky rozšíril počet štrajkujúcich zamestnancov na viac ako 33 000 z celkového počtu 146 000 pracovníkov detroitských automobiliek v USA. Zamestnanci momentálne štrajkujú v šiestich montážnych závodoch a desiatkach distribučných centier. Ford už čelí značným výpadkom pracovnej sily v montážnom závode neďaleko Detroitu a vo svojej továrni v Chicagu.

Analytik Colin Langan z Wells Fargo odhadol, že zastavenie práce v závode v Kentucky zasiahne prevádzkový zisk Fordu o 150 miliónov dolárov týždenne. Napriek tomu očakáva, že strany dosiahnu dohodu počas budúceho týždňa alebo dvoch.

Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.

Odborári požadujú zvýšenie miezd o 40 %

Rozhovory medzi odborovými vyjednávačmi a automobilkami sa sústreďujú na zvyšovanie miezd, dôchodkových dávok a budúcich tovární na batérie. Zamestnanci požadujú zvýšenie miezd o 40 % počas nasledujúcich štyroch rokov. Automobilky budujú továrne na batérie spoločne s ázijskými výrobcami, aby mohli v budúcnosti dodávať elektrické vozidlá. UAW chce, aby boli tieto závody združené v odboroch s cieľom ochrániť budúcu istotu pracovných miest.

Minulý týždeň GM súhlasil s tým, že svoju budúcu výrobu batérií začlení do hlavnej vyjednávacej dohody. UAW očakáva, že automobilky Stellantis a Ford budú nasledovať tento príklad.

Dosahy takéhoto masívneho štrajku nie sú obmedzené len na automobilový priemysel. Môžu mať závažné dôsledky na ekonomiku, pracovníkov a zásoby automobiliek. To môže viesť k prepúšťaniu aj v iných oblastiach, akými sú výroba dielov, plastov, distribúcia, predaj a mnohé iné oblasti spojené s výrobou a predajom vozidiel.

Nepriaznivá makroekonomická situácia v USA, ktorú sprevádza vysoká inflácia a stúpajúce úrokové sadzby, môže v dôsledku masívneho poklesu výroby a zamestnanosti vyústiť do ekonomickej recesie.

Prečítajte si aj: USA čaká recesia a to už čoskoro. Môžu za to 4 nové hrozby

Anycoin pc bannertxb
Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.