Špecialistka nám prezradila, čo majú firmy robiť, aby neprišli o talentovaných ľudí (ROZHOVOR)

  • Pripravili sme pre vás exkluzívny rozhovor s HR expertkou Petrou Bobekovou.
  • Aké benefity vymýšľajú dnes firmy na to, aby si udržali zamestnancov?
  • Čo majú podľa odborníčky spoločnosti robiť, aby udržali krok s dobou?
Plus Petra Bobeková porozprávala, kam by mali smerovať slovenské firmy
Petra Bobeková porozprávala, kam by mali smerovať slovenské firmy. Zdroj: shutterstock.com/fizkes/Petra Bobeková/archív

Vidno v určitej miere, ale veľmi opatrne. Podľa ľudí, s ktorými sa ja stretávam to nie je obrovská zmena. Je tu iniciatíva viac sa stretávať, a firmy za týmto účelom organizujú spoločné eventy, raňajky, či ochutnávky, ale necítim z kandidátov nátlak alebo nespokojnosť. Je to individuálne u každej spoločnosti.

Väčšie spoločnosti majú stabilný model práce z domu a zvykli si na neho obe strany.

Moja skúsenosť je, že menšie spoločnosti preferujú mať svoje tímy v kanceláriách a kostrbato menia svoje modely, ak vôbec. Aj napriek tomu, že im uchádzajú talentovaní ľudia, ktorí jasne uvádzajú dôvod neprijatia ponuky: nemožnosť home office.

Ja sa snažím klientom vysvetliť situáciu a skúsiť sa čiastočne naladiť na flexibilnejšiu formu
práce. Ak to nie je možné, tak aspoň im ponúknuť inú kompenzáciu, keďže takto
zamestnanci prichádzajú o „benefit” úspory času a aj nákladov na cestovanie.

Musím povedať, že takmer každý rozhovor zahŕňa diskusiu o flexibilite, ktorú kandidáti často ocenia viac než vyššie platové ohodnotenie.

Čo by ste odporučili Slovákom zvážiť pri výbere ideálnej pracovnej pozície?

Snažiť sa navnímať počas pohovoru atmosféru, ktorá počas stretnutia prevláda a hodnoty
ľudí, s ktorými máte pohovor. Najmä s vašim potenciálnym budúcim nadriadeným.

Pýtať sa situačné otázky (aj oni sa ich budú pýtať vás). Pýtať sa na očakávania nadriadeného k pozícii. Kam ju chce dostať, čo bude považovať za úspech na tejto pozícii. Akú podporu môžu očakávať prvé mesiace. Ako si predávajú ľudia v tíme spätnú väzbu.

Pozrite si sociálne siete spoločnosti. Ako sa prezentuje, ako angažovaní sú ich zamestnanci, ako hovoria o spoločnosti, v ktorej pracujú. Zvážte to, ako sa cítite pri pohovore.

Treba si vedieť odpovedať na otázky:

1. V čom ste dobrý/á, v čom ste podľa vás výnimočný/á, čo ľudia alebo priatelia na vás najviac oceňujú?

2. Je to niečo čo vás zároveň aj baví a napĺňa? Niečo čo máte naozaj radi a cítite, že
tým viete pomôcť iným ľuďom alebo svojmu kolektívu?

3. Je to niečo, čo vás môže aj uživiť? Vie to priniesť adekvátny zárobok tak, aby ste
mali na ďalšie investície do svojho vzdelania?

4. Prináša vám to zároveň zmysel v tomto svete a môže ho zlepšiť?

Nie je možné byť šťastný v práci či doma každú hodinu. Musia byť aj ťažké dni, ale
pýtajte si, či vám dáva práca radosť, napĺňa vás, zlepšuje vás a vaše okolie, teda či dáva
zmysel.

SpäťStrana 4/4
Ďalej
Autor:
Vanessa Massayova
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.