Špecialistka nám prezradila, čo majú firmy robiť, aby neprišli o talentovaných ľudí (ROZHOVOR)

  • Pripravili sme pre vás exkluzívny rozhovor s HR expertkou Petrou Bobekovou.
  • Aké benefity vymýšľajú dnes firmy na to, aby si udržali zamestnancov?
  • Čo majú podľa odborníčky spoločnosti robiť, aby udržali krok s dobou?
Plus Petra Bobeková porozprávala, kam by mali smerovať slovenské firmy
Petra Bobeková porozprávala, kam by mali smerovať slovenské firmy. Zdroj: shutterstock.com/fizkes/Petra Bobeková/archív
Ako ťažiť PCBybit mobil baner

Neumožniť zamestnancom pracovať z domu ani jeden deň v týždni (pokiaľ to povaha práce dovoľuje) je celkom odvaha v dnešnej dobe. Hovorím to otvorene, pretože nám kvôli tomu môže stroskotať výberový proces.

Strácame výborných kandidátov a na trhu získavame pečiatku spoločnosti, ktorá nežije s dobou. Od zamestnancov očakávame, že sa prispôsobia, naučia, budú ochotne
nadčasovať, ak je potrebné, tak nevidím dôvod nedať im možnosť aspoň jedného dňa „home
office”.

Ešte nikde som nevidela benefit psychologické bezpečie/kultúra otvorenej komunikácie. To neznamená, že vo firmách absentuje psychologické bezpečie, ale prečo to nahlas nepomenovať?

Výskum vykonaný v spoločnosti Google, ktorý sa tejto téme venoval odhalil, že psychologická bezpečnosť bola faktorom číslo jedna, ktorý odlišoval vysokovýkonné tímy od priemerných tímov.

Organizácie, v ktorých funguje vysoká psychologická bezpečnosť, sa
ukázali ako kreatívnejšie, inovatívnejšie a ziskovejšie.

Čo to v praxi znamená?

Psychologická bezpečnosť sa vzťahuje na pocit, že môžete hovoriť, riskovať a robiť chyby bez strachu z negatívnych následkov. Psychologická bezpečnosť znamená vytvoriť kultúru na pracovisku, kde sa ľudia cítia pohodlne a vyjadrujú sa slobodne k témam, sú schopní klásť otázky a zdieľať myšlienky.

Neboja sa robiť chyby a neočakávajú, že budú zahanbení, zosmiešňovaní alebo penalizovaní za skúšanie nových vecí. Sú spoločnosti, ktoré odmeňujú svojich zamestnancov za to, že nahlásia, ak sa stala chyba.

Pozrite si naše video z YouTube kanála YouTube Kryptomagazin SK

Zahraničné firmy zavádzajú aj flexibilné systémy odmeňovania, ktoré zahŕňajú napríklad
akciové opcie, dlhodobé motivačné plány a výkonnostne založené odmeny.

Preferujú uchádzači o prácu vyššie mzdy alebo komplexný balík benefitov?

Ľudia potrebujú počuť, aký je s nimi ďalší zámer. Chcú vidieť aspoň okrajové náčrty ich cesty
v spoločnosti.

Chcú vedieť:
  • ako bude vyzerať ich onboard, kto sa im bude venovať,
  • čo sa naučia prvé mesiace,
  • do akých projektov, či iniciatív sa môžu zapojiť,
  • aký vzdelávací plán ich čaká,
  • s akými technológiami budú pracovať,
  • aký štýl lídra môžu očakávať,
  • aké sú najbližšie výzvy,
  • ako pristupuje spoločnosť k nadčasom,
  • ako spoločnosť informuje zamestnancov o zmenách,
  • ako podporuje spoločnosť flexibilitu pre rodičov, mamičky pri návrate z rodičovskej
    dovolenky.

Nie každá spoločnosť si môže dovoliť komplexné benefity

Je to jednoducho finančne náročné. O to viac je dôležité vytvoriť príjemnú kultúru a pohodové pracovné prostredie a zabezpečiť inšpiratívneho lídra, ktorý podporí svoj tím, podrží ho v náročných situáciách a obdobiach.

Keď zamestnanci cítia, že sú súčasťou niečoho väčšieho, ich motivácia a angažovanosť výrazne narastajú.

Často sa mi stáva na pohovoroch, že peniaze nie sú až taká motivácia, ako samotné prostredie a ľudia, s ktorými sa budú denne stretávať. Často sú to seniorní ľudia a manažéri, ktorí si prešli sabbaticalom. K tomu nie je potrebné viac dodávať.

Vidno snahu back to office aj na Slovensku? Ak áno, neodrádza to zamestnancov?

SpäťStrana 3/4Ďalej
Fumbi PCtxb
Autor:
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.