Špecialistka nám prezradila, čo majú firmy robiť, aby neprišli o talentovaných ľudí (ROZHOVOR)

  • Pripravili sme pre vás exkluzívny rozhovor s HR expertkou Petrou Bobekovou.
  • Aké benefity vymýšľajú dnes firmy na to, aby si udržali zamestnancov?
  • Čo majú podľa odborníčky spoločnosti robiť, aby udržali krok s dobou?
Plus Petra Bobeková porozprávala, kam by mali smerovať slovenské firmy
Petra Bobeková porozprávala, kam by mali smerovať slovenské firmy. Zdroj: shutterstock.com/fizkes/Petra Bobeková/archív

Neumožniť zamestnancom pracovať z domu ani jeden deň v týždni (pokiaľ to povaha práce dovoľuje) je celkom odvaha v dnešnej dobe. Hovorím to otvorene, pretože nám kvôli tomu môže stroskotať výberový proces.

Strácame výborných kandidátov a na trhu získavame pečiatku spoločnosti, ktorá nežije s dobou. Od zamestnancov očakávame, že sa prispôsobia, naučia, budú ochotne
nadčasovať, ak je potrebné, tak nevidím dôvod nedať im možnosť aspoň jedného dňa „home
office”.

Ešte nikde som nevidela benefit psychologické bezpečie/kultúra otvorenej komunikácie. To neznamená, že vo firmách absentuje psychologické bezpečie, ale prečo to nahlas nepomenovať?

Výskum vykonaný v spoločnosti Google, ktorý sa tejto téme venoval odhalil, že psychologická bezpečnosť bola faktorom číslo jedna, ktorý odlišoval vysokovýkonné tímy od priemerných tímov.

Organizácie, v ktorých funguje vysoká psychologická bezpečnosť, sa
ukázali ako kreatívnejšie, inovatívnejšie a ziskovejšie.

Čo to v praxi znamená?

Psychologická bezpečnosť sa vzťahuje na pocit, že môžete hovoriť, riskovať a robiť chyby bez strachu z negatívnych následkov. Psychologická bezpečnosť znamená vytvoriť kultúru na pracovisku, kde sa ľudia cítia pohodlne a vyjadrujú sa slobodne k témam, sú schopní klásť otázky a zdieľať myšlienky.

Neboja sa robiť chyby a neočakávajú, že budú zahanbení, zosmiešňovaní alebo penalizovaní za skúšanie nových vecí. Sú spoločnosti, ktoré odmeňujú svojich zamestnancov za to, že nahlásia, ak sa stala chyba.

Zahraničné firmy zavádzajú aj flexibilné systémy odmeňovania, ktoré zahŕňajú napríklad
akciové opcie, dlhodobé motivačné plány a výkonnostne založené odmeny.

Preferujú uchádzači o prácu vyššie mzdy alebo komplexný balík benefitov?

Ľudia potrebujú počuť, aký je s nimi ďalší zámer. Chcú vidieť aspoň okrajové náčrty ich cesty
v spoločnosti.

Chcú vedieť:
  • ako bude vyzerať ich onboard, kto sa im bude venovať,
  • čo sa naučia prvé mesiace,
  • do akých projektov, či iniciatív sa môžu zapojiť,
  • aký vzdelávací plán ich čaká,
  • s akými technológiami budú pracovať,
  • aký štýl lídra môžu očakávať,
  • aké sú najbližšie výzvy,
  • ako pristupuje spoločnosť k nadčasom,
  • ako spoločnosť informuje zamestnancov o zmenách,
  • ako podporuje spoločnosť flexibilitu pre rodičov, mamičky pri návrate z rodičovskej
    dovolenky.

Nie každá spoločnosť si môže dovoliť komplexné benefity

Je to jednoducho finančne náročné. O to viac je dôležité vytvoriť príjemnú kultúru a pohodové pracovné prostredie a zabezpečiť inšpiratívneho lídra, ktorý podporí svoj tím, podrží ho v náročných situáciách a obdobiach.

Keď zamestnanci cítia, že sú súčasťou niečoho väčšieho, ich motivácia a angažovanosť výrazne narastajú.

Často sa mi stáva na pohovoroch, že peniaze nie sú až taká motivácia, ako samotné prostredie a ľudia, s ktorými sa budú denne stretávať. Často sú to seniorní ľudia a manažéri, ktorí si prešli sabbaticalom. K tomu nie je potrebné viac dodávať.

Vidno snahu back to office aj na Slovensku? Ak áno, neodrádza to zamestnancov?

SpäťStrana 3/4Ďalej
Autor:
Vanessa Massayova
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.