- Pripravili sme pre vás exkluzívny rozhovor s HR expertkou Petrou Bobekovou.
- Aké benefity vymýšľajú dnes firmy na to, aby si udržali zamestnancov?
- Čo majú podľa odborníčky spoločnosti robiť, aby udržali krok s dobou?
Na slovenskom trhu práce sledujeme významné zmeny ovplyvnené globálnymi trendmi či technologickým pokrokom, predovšetkým umelou inteligenciou (AI). O tom, ako tieto trendy ovplyvňujú slovenské firmy a výber zamestnania sme sa rozhodli pohovoriť s Petrou Bobekovou, skúsenou HR špecialistkou.
Diskutovali sme o tom, ako sa firmy snažia prilákať a udržať talentovaných zamestnancov, a či je v súčasnosti väčší dopyt po práci zo strany firiem, alebo je to naopak – ľudia hľadajú firmy, ktoré by im poskytli požadované benefity a pohodu na pracovisku. A to ani zďaleka nie je všetko.
Hľadajú viac firmy ľudí alebo ľudia prácu? Aká je momentálne situácia na trhu?
Začnime s AI, ktorá otvára diskusie a polemiky na rôzne témy v rámci pracovného trhu. Myslím si však, že sme ešte na začiatku a uvidíme, ako sa budú technológie formovať a ako budú regulované, či čo všetko nám prinesú.
Z môjho pohľadu je dôležité vnímať ich ako pomocníka pri našej dennej pracovnej rutine a prijať fakt, že v nejakej miere sa s novými trendami budeme musieť naučiť žiť aj pracovať. A nezáleží, či máme 20 alebo 40+.
Firmy takisto čelia výzve, ako prilákať a udržať talentovaných zamestnancov. Je nevyhnutné, aby sa podniky prispôsobili novým požiadavkám trhu práce a ľudia naopak mali vôľu učiť sa, vzdelávať sa, prípadne zlepšovať sa v niektorých zručnostiach. To je zároveň odpoveď na otázku, či hľadajú viac firmy ľudí alebo ľudia prácu.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Mne sa tento stav však páči, a to z jedného dôvodu. Firmy zapájajú svoje sily, kreativitu
a aj zdroje, a to sa preklápa do iniciatív, ako sa stať atraktívnym zamestnávateľom, ako
podporiť svojich interných ľudí a nielen záujemcov. Naozaj sa zamýšľajú ako sa zviditeľniť alebo odlíšiť od konkurencie. Turbulentný posun firiem, aj smerom k technológiám, ale aj s dôrazom na ľudí, priniesol v posledných 2-3 rokoch množstvo noviniek a inovácií.
Firmy sa oveľa viac zaujímajú o názory ľudí, tvrdí expertka
Pýtajú sa ich na priebeh výberového konania, zaujímajú sa, čo ľudia chcú, čo by im pomohlo v práci, ako vnímajú kultúru a upevňujú si hodnoty firmy.
Kultúru firmy tvoria ľudia, nie riaditelia.
Ďalšou kľúčovou výzvou sú demografické zmeny, čiže starnutie populácie. V súvislosti
s pracovným trhom túto tému nemáme vôbec podchytenú. Zmeny sa dejú rýchlejšie, ako stíhame reagovať. Pritom vieme o tom dostatočne dlho. Je potrebné riešiť otázky spojené s odchodom veľkého počtu pracovníkov do dôchodku a znížením počtu mladých ľudí vstupujúcich na pracovný trh.
Zodpovednosť – túto problematiku mám odpozorovanú z mojej skúsenosti. Aj ja cítim jemný nábeh na trend, keď sa mladšia generácia menej zaujíma o kariérny rast. Plne si uvedomujú, čo sa od nich očakáva, a majú strach zo stresu. Áno, strach zo stresu. A to vôbec nie je kritika.
Posun v rámci pozície preferujú skôr horizontálne, než vertikálne. Nemožno to však
generalizovať. Tento strach ich môže viesť k nezáujmu o zodpovednosť spojenú s vedúcou pozíciou. Práca je pre nich dôležitá, ale len do takej miery, aby neohrozili svoju rovnováhu: práca – súkromie.
Podľa prieskumu (Grafton) iba tretina mileniálov je ochotná pracovať viac ako 8 až 10 hodín denne a iba 8 % by v práci strávilo viac ako 10 hodín.