Od posledného maxima zo 14. júna, keď WTI ropa stála 123 $, sa cena v priebehu 19 dní prepadla o 17 % a aktuálne sa obchoduje na úrovni 102 $. Tento prepad mohli motoristi krátkodobo zaznamenať aj na čerpacích staniciach na prelome mesiacov, keď sa rast spomalil. Aký vývoj môžeme očakávať v júli?
Nasledujúca tabuľka zobrazuje vývoj PHM na Slovensku od začiatku roka 2022. Ako vidíme, rast sa zastavil iba na niekoľko týždňov, ale ceny opäť stúpajú. Tento vzostup by však mal byť potlačený koncom júla, a to z dôvodu poklesu ceny ropy.
Na ďalšom grafe môžeme vidieť cenu WTI, ktorá padla o 17 % od posledného maxima z dňa 14. júna a stále sa nachádza v korekcii.
Prečítaj si tiež: Riziká dlhovej krízy sú rovnaké ako pred 10 rokmi
Benzín a nafta na Slovensku
Európska komisia nedávno zverejnila nový prehľad cien PHM v štátoch únie. Ceny naďalej rastú a výsledky sú pre Slovensko prinajmenšom nepriaznivé. Keď sa totižto pozrieme na vývoj 95-oktánového benzínu na Slovensku v porovnaní s ďalšími členskými štátmi, zistíme, že na Slovensku tankujeme pomerne draho.
Podľa porovnania zistíme, že nedávno sme prekonali ceny benzínu v Nemecku. Na Slovensku sa v porovnaní s Českom tankuje za zhruba rovnakú cenu, pričom v Poľsku ušetríte na jednom litri až 30 centov. Maďarsko je, samozrejme, bezkonkurenčné, keďže majú zastropované ceny. V tomto porovnaní sa drahšie tankuje iba v Rakúsku za cenu 2,086 €.
Dôležitým poznatkom je aj fakt, že mnohé krajiny prijímajú rôzne opatrenia, ktoré majú pomôcť odbremeniť motoristov. Napríklad Nemecko zaviedlo dočasné zníženie spotrebnej dane. Medzitým na Slovensku máme spolu s Rakúskom najvyššiu spotrebnú daň.
Ak si zhrnieme aktuálnu situáciu, môžeme zhodnotiť, že na Slovensku sa tankuje draho v porovnaní so susedmi, ak berieme do úvahy životnú úroveň a priemerné mzdy. Pokles cien ropy by sa však mal odzrkadliť na čerpacích staniciach už koncom júla, čo znamená, že by sme mohli tankovať lacnejší benzín aj naftu.
Mohlo by ťa zaujímať: Ako inflácia plodí recesiu – takto bude vyzerať blížiaca sa kríza