- Recesia sa skloňuje medzi ekonómami už niekoľko rokov.
- Ekonomika sa ešte neočistila od covidového obdobia.
- Možno to príde v nasledujúcom období.
Recesia je termín, ktorý bol v poslednom období veľmi často spomínaný. Napriek rastu americkej ekonomiky je dôležité uviesť, že rastie na dlh. Ten sa rýchlo zvyšuje a obyvatelia čakajú, čo s týmto stavom urobí nová administratíva.
Dôvera amerických spotrebiteľov zaznamenala výrazný pokles, čím sa pridala k rastúcim obavám o budúcnosť ekonomiky. Podľa najnovších údajov sa index spotrebiteľskej dôvery prepadol na najnižšiu úroveň za posledný rok. Tento vývoj zdôrazňuje neistotu spojenú s infláciou, vysokými úrokovými sadzbami a obavami z recesie, ktoré ovplyvňujú nálady spotrebiteľov, píše The Wall Street Journal.
Hlavné faktory poklesu dôvery
Pokles dôvery závisí od niekoľkých hlavných faktorov. Tie sprevádzajú znižovanie dôvery a predikujú problémy pre celú ekonomiku Spojených štátov amerických. Sú to:
- Inflácia: Hoci inflácia v USA spomalila, ceny potravín, bývania a zdravotnej starostlivosti zostávajú pre mnohých spotrebiteľov vysoké. Tieto náklady ovplyvňujú ich schopnosť šetriť a zvyšujú obavy o finančnú stabilitu.
- Úrokové sadzby: Federálny rezervný systém (Fed) pokračuje v politike vysokých úrokových sadzieb, čo zvyšuje náklady na pôžičky a hypotéky. Spotrebitelia, ktorí čelia vyšším platbám za bývanie a financovanie dlhov, sú opatrnejší vo svojich výdavkoch.
- Rastúce obavy z recesie: Zvýšená volatilita na trhoch, obmedzenia v oblasti zamestnanosti a varovania analytikov pred možnou recesiou vyvolávajú u spotrebiteľov neistotu o budúcom vývoji ekonomiky.
Klesajúca dôvera spotrebiteľov má priame dôsledky na ekonomický rast. Spotrebitelia v USA sú motorom ekonomiky, pričom ich výdavky tvoria približne 70 % HDP. Ak sú spotrebitelia menej ochotní míňať, spomaľuje sa rast maloobchodného predaja a sektor služieb.
🇺🇸 US UMich Current Economic Conditions 75.1
In #recession territory!
Chart: @tEconomics pic.twitter.com/CtO9mwesb6
— Alex Joosten (@joosteninvestor) December 25, 2024
Podniky taktiež cítia dopady tohto trendu. Znížené výdavky spotrebiteľov vedú k zníženiu objednávok, čo môže ovplyvniť zamestnanosť a investičné plány firiem. Obavy o stabilitu zamestnania následne prehlbujú spotrebiteľskú opatrnosť, čím vzniká začarovaný kruh.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Recesia a dôvera
Zlepšenie spotrebiteľskej dôvery závisí od stabilizácie ekonomických podmienok. Fed bude musieť nájsť rovnováhu medzi bojom proti inflácii a podporou hospodárskeho rastu. Opatrenia na zlepšenie finančnej dostupnosti bývania a zníženie dlhového zaťaženia domácností by mohli priniesť okamžitý pozitívny efekt. Predovšetkým v oblasti dôvery spotrebiteľov.
Ak sa ekonomické podmienky zlepšia a recesia sa vyhne USA, očakáva sa postupné oživenie dôvery. Naopak, ak neistota pretrvá, môže sa obmedziť rast výdavkov, čo by malo širšie dôsledky na americkú ekonomiku aj globálne trhy. Či teda príde recesia, závisí primárne od dôvery Američanov v ich ekonomiku a s tým spojených výdavkov.
Vláda môže tiež podporiť spotrebiteľov prostredníctvom stimulačných programov, ktoré zvyšujú ich kúpnu silu. Firmy medzitým môžu investovať do zákazníckej dôvery prostredníctvom lepších služieb a cenovo dostupných produktov.
S tým súvisí aj nástup Donalda Trumpa do funkcie prezidenta USA v januári 2025. Zmena administratívy často povzbudí dôveru obyvateľov. A práve na dôvere je celá ekonomika založená.