- Nekalé praktiky obchodníkov a nereálne zľavy počas Black Friday.
- Forma oznámenia o zľave podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa.
- Aké práva má spotrebiteľ dotknutý nekalou obchodnou praktikou?
Niektorí obchodníci v rámci EÚ manipulovali cenami tovarov, čím zavádzali konečného spotrebiteľa o výške skutočnej zľavy. Jedná sa nekalú obchodnú praktiku, ktorú obchodníci využívali najmä počas špeciálnych výpredajových akcií ako je Black Friday.
Preto jednou z významných noviniek v rámci nového zákona je aj zvýšenie ochrany pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi v záujme nalákať spotrebiteľov na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je.
Ako má obchodník poskytovať zľavy v súlade s novým zákonom?
Jednoznačne v súlade s ustanovením § 7 zákona o ochrane spotrebiteľa
č. 108/2024 Z. z., ktoré upravuje problematiku zníženia ceny tovaru a definuje práva a povinnosti obchodníka (nevzťahuje sa na zníženie ceny služieb).
Všetci obchodníci (kamenné predajne aj e-shopy) musia v každom oznámení
o znížení ceny tovaru (oznámení o zľave) uviesť predchádzajúcu cenu tovaru. Zákon pritom uvádza, že predchádzajúcou cenou tovaru je najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením ceny tovaru alebo od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny (novo vystavený tovar).
Nie je pritom dôležité ako dlho zľava trvá. Dôvodová správa k návrhu zákona uvádza, že táto úprava platí aj pre prípady, kedy obchodník zníži cenu iba na krátke obdobie (napr. Black Friday) a potom ju opätovne zvýši, a to aj ak ich je niekoľko za sebou.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.