Obľúbené naftové autá zaznamenali v Európe strmý pád. Presvedčia elektromobily aj Slovákov?

Ekonomika Trh s naftovými autami zaznamenal strmý pád
Trh s naftovými autami zaznamenal strmý pád. Zdroj: shutterstock.com/r.classen/Vladimka production
BitmarketsBitmarkets

Autá s naftovým pohonom zažívajú opäť pád, na ich miesto sa dostáva elektrický pohon. Slováci však stále radšej siahnu po dieselovej verzii, motivuje ich cena aj spotreba, informuje portál HNonline.

V meradle Európskej únie sa stali naftové jednotky symbolom úpadku. V posledných mesiacoch práve s elektromobilmi súperili o tretiu priečku, čo sa týka pohonu automobilov. Zdá sa, že tento boj začínajú prehrávať.

Ako sa ukázalo, v rámci EÚ je nový trend, ktorý posilňuje rast elektromobilov. Na druhej strane autá s naftovým pohonom rapídne klesajú. Môže za tým byť aj to, že naftové vozidlá sú stále zložitejšie a drahšie, zatiaľ čo elektromobily sú stále kvalitnejšie.

Dopomôcť môžu štátne dotácie

Dotácie na kúpu elektromobilu a plug-in hybridu tu boli v roku 2019, no odvtedy nie je o tento krok zo strany úradov žiadny záujem. Práve štátna dotácia môže v budúcnosti predaj áut s elektrickým pohonom naštartovať aj na Slovensku.

Ako informuje denník Pravda, ak sa Slovensku nepodarí využiť peniaze z plánu obnovy, mali by sa použiť na dotácie na nákup elektrických vozidiel. Celkovo sa hovorí o sume 45 miliónov eur.

Ak sa to rozpočíta na drobné, táto suma môže stačiť na nákup 9 000 elektromobilov, takže na jeden takýto model vychádza dotácia vo výške 5 000 eur. Podpora môže byť určená pre firmy aj fyzické osoby, pričom nebude limitovaná počtom vozidiel na jeden subjekt.

Ak sa pozrieme na cenu elektromobilov, tá je skutočne v porovnaní so spaľovacími modelmi vyššia. Najlacnejší elektromobil na našom trhu je Dacia Spring s počiatočnou cenovkou 21 500 eur. Tam môže dotácia vo výške spomínaných 5 000 eur pomôcť k tomu, aby mnohí Slováci prešli práve na tento ekologický druh pohonu.

Dacia Spring je na slovenskom trhu najlacnejším elektromobilom

Dacia Spring je na slovenskom trhu najlacnejším elektromobilom. Zdroj: dacia.sk

Ide aj o to, že majitelia áut s elektrickým pohonom nemajú na Slovensku oproti ostatným výhody. Žiadne parkovanie zadarmo v centre miest alebo zľava na parkovné či diaľničnú známku.

Všetci sa pripravujú na rok 2035, keď má minimálne v Európe dôjsť k úplnému ukončeniu výroby a predaja áut so spaľovacími motormi. Tie zahŕňajú benzínové, dieselové, ale aj všetky hybridné pohony. Také Volvo, ktoré aktuálne stavia fabriku pri Košiciach, chce tento záväzok dodržať už od roku 2030.

Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.

Prečítajte si aj: Slovákov elektromobily veľmi nezaujímajú. Kde sme sa umiestnili v rámci EÚ?

txbOkazio mobil
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.