- Zoznamy najbohatších ľudí majú množstvo mien.
- Stále sa však stretávame s tými na vrcholových priečkach.
- Kto stojí za najväčšími značkami sveta?
Vďaka médiám a sociálnym sieťam poznáme tváre mnohých miliardárov ako Elon Musk, Jeff Bezos či Mark Zuckerberg. Medzi najbohatších ľudí sveta sa však radia aj mnohí ľudia, ktorí napriek obrovskému bohatstvu a vplyvu zostávajú v úzadí. Sú to muži stojaci za ikonickými značkami, ktoré dennodenne používame, ale ich príbehy sú pre verejnosť takmer neznáme.
Kto sú títo boháči? Pozrime sa na príbehy menej známych miliardárov, ktorí tvoria náš svet aj napriek tomu, že o nich vieme tak málo.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Medzi najbohatších ho zaradila svetová značka
Hovorí vám niečo meno Phil Knight? Od mladého atléta sa vypracoval až k spoluzakladateľovi jednej z najikonickejších svetových značiek Nike.
Phil Knight sa narodil 24. februára 1938 v Portlande v štáte Oregon, uvádza Britannica. Vyrastal v štvrti Eastmoreland, kde behal stredné trate na Cleveland High School. Neskôr sa v roku 1955 zapísal na University of Oregon, kde behal pre tím pod vedením legendárneho trénera Billa Bowermana. Bowerman bol známy svojimi inováciami v obuvi, čo neskôr významne ovplyvnilo Knightovu kariéru.
Po absolvovaní štúdia obchodnej školy v roku 1959 strávil Knight rok v armáde USA. Potom pokračoval na Graduate School of Business na Stanfordovej univerzite, kde objavil svoju vášeň pre podnikanie.
V jednej triednej úlohe rozpracoval koncept podnikania, ktoré by využívalo nízkonákladovú japonskú výrobu obuvi na konkurovanie nemeckým značkám ako Adidas.
Zrod Blue Ribbon Sports
V roku 1962, po ukončení štúdia na Stanforde, cestoval Knight do Japonska, kde uzavrel dohodu s Onitsukou (dnes Asics) na distribúciu ich obuvi Tiger v USA. Spolu s Bowermanom založil v roku 1964 spoločnosť Blue Ribbon Sports (BRS).
Knight predával obuv z kufra svojho auta na atletických súťažiach. Bowermanove inovácie, ako napríklad Tiger Cortez, sa rýchlo stali populárnymi a do roku 1969 predal BRS obuv v hodnote milión dolárov.
V roku 1971, po rozchode s Onitsukou, sa BRS premenovala na Nike, na počesť gréckej bohyne víťazstva. Knight objednal ikonické logo „swoosh” za 35 dolárov. V tom istom roku Bowerman predstavil revolučnú podrážku s vaflovým vzorom, ktorá poskytovala lepšiu trakciu a pohodlie. Tieto inovácie položili základy pre rast Nike.
Rozhodujúci okamih prišiel v roku 1984, keď Knight podpísal zmluvu s NBA nováčikom Michaelom Jordanom. Toto partnerstvo transformovalo Nike. Rad Air Jordan sa stal kultúrnym fenoménom, čím sa Nike stala lídrom v športovom marketingu. V roku 1988 debutoval ikonický slogan „Just Do It”, čo ďalej upevnilo identitu značky.
Triumfy a kontroverzie
Do roku 1990 Nike predbehla svojich konkurentov, poháňaná inovatívnym dizajnom, celebritnými zmluvami a pouličným štýlom.
Rýchla expanzia bola však poznačená kontroverziami ohľadom pracovných praktík v ázijských továrňach. Nike čelila obvineniam z neľudských pracovných podmienok a detskej práce. Pod vedením Knighta značka zaviedla významné zmeny, vrátane auditov tovární a zvýšenia miezd.
Knight odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa v roku 2004, ale zostal predsedom do roku 2016. Počas jeho vedenia sa Nike stala jednou z najrozpoznateľnejších značiek na svete s ročnými príjmami presahujúcimi 32 miliárd dolárov.
V roku 2023 sa odhadoval jeho čistý majetok na viac ako 28 miliárd dolárov. Okrem podnikania investoval do animačnej spoločnosti Laika a bol významným filantropom, daroval stovky miliónov dolárov University of Oregon a Stanford University.