Larvy v Kauflande: V supermarkete bežne požierajú zvyšky

  • Kaufland ako jediná spoločnosť na Slovenku necháva čistiť plastové obaly larvám muchy.
  • Dokáže tak očistiť plasty od zvyškov potravín.
  • Unikátny projekt čaká na potvrdenie Európskeho patentu.
Novinky Kaufland používa na čistenie plastov larvy
Kaufland používa na čistenie plastov larvy. Zdroj: shutterstock.com/Max_555/Krzysztof Bubel
Anycoin pc bannerBitmarkets

Aj keď slová ako „larvy” a „supermarket” nechce v jednej vete počuť asi nikto, v prípade Kauflandu to neplatí. Tento obchodný reťazec získal prestížne ocenenie vďaka larvám muchy čiernej. Tie mu pomáhajú pozitívne zhodnotiť až 94 % vlastného vyprodukovaného odpadu, ako reťazec informuje vo svojej tlačovej správe.

Kaufland ako jediný používa larvy na čistenie obalov

Kaufland ako prvá a zároveň aj jediná spoločnosť na Slovensku získal strieborný certifikát „Na ceste k nulovému odpadu”. Udelila mu ho renomovaná nezávislá certifikačná inštitúcia TÜV SÜD, a to vďaka tomu, že využíva na odstraňovanie zvyškov z plastových obalov larvy muchy čiernej.

Ako vysvetľuje Gabriel Čuka, riaditeľ Prevádzky a Supply-chain-management Kaufland Slovenská republika v.o.s.:

Na túto certifikáciu sme naozaj hrdí, pretože sú za ňou dlhé roky príprav a práce. Aby sme podiel recyklácie nášho odpadu zvýšili, museli sme ho nielen kvalitne separovať a tým zároveň predchádzať vzniku komunálneho odpadu, ale aj hľadať nové možnosti jeho zhodnotenia.

supermarketoch tvoria až 10 % z celkového vyprodukovaného odpadu znečistené plasty a fólie, ktoré obsahujú zvyšky potravín a preto ich nie je možné recyklovať.

Obchodný reťazec Kaufland hľadal možnosti, akými by tento odpad dostal preč zo skládok a spaľovní. Výsledkom je unikátny projekt, ktorý nemá v Európe obdobu. Spoločnosť ecol Trade výskumom potvrdila, že larvy muchy čiernej sú schopné zlikvidovať takmer všetok kuchynský odpad. Keď jej konateľ Eduard Kolesár so svojím nápadom oslovil Kaufland, dostal príležitosť vyskúšať larvy na čistenie fólií a plastov zo supermarketov.

Kaufland štyrikrát týždenne priváža do spoločnosti ecol Trade s.r.o.  znečistené plastové obaly zo všetkých 79 predajní na Slovensku. Takto je možné ročne vyčistiť a zhodnotiť  viac ako 1 500 ton plastového odpadu, ktorý by pravdepodobne skončil na skládke alebo v spaľovni. O spoluprácu už prejavili záujem aj kolegovia z iných krajín, kde pôsobíme.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Unikátny slovenský projekt čaká na Európsky patent

Jedinečný nápad, ako odstrániť z plastov bioodpad, chráni úžitkový vzor na Úrade priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky od roku 2021. Firma ecol Trade požiadala o registráciu svojho projektu aj Európsky patentový úrad. Ten by jej mal po dvojročnom schvaľovaní Európsky patent už čoskoro potvrdiť.

Eduard Kolesár uzatvára:

Tento projekt by bez obchodného reťazca nevznikol, pretože viac ako tri roky sme spoločne hľadali riešenia na rôzne problémy, s ktorými som sa pri vylepšovaní technológie pravidelne stretával. Kaufland sa pre mňa stal partnerom, ktorý prispel nielen k nápadu využiť larvy na čistenie plastov, ale aj k jeho realizácii. Zatiaľ je jedinou spoločnosťou, ktorá vďaka larvám dáva druhú šancu znečisteným obalom a verím, že nebude jediná.

Prečítajte si aj: Biedronka spustila agresívnu kampaň proti Lidlu

Kvakomat PC bannertxb
Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.