Konkurencia v potravinovom maloobchode je vysoká. Nový veľký hráč ju ešte viac zvýši

Novinky Konkurencia v maloobchode je veľmi vysoká
Konkurencia v maloobchode je veľmi vysoká. Zdroj: shutterstock.com/Ground Picture
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

V potravinovom maloobchode na Slovensku je veľmi vysoká miera konkurencie. Uviedol to v analýze situácie s cenami a s predajom potravín na Slovensku analytik INESS Martin Vlachynský.

„Častým, ale ničím nepodloženým obvinením maloobchodu býva jeho nízka miera konkurencie na Slovensku. Toto tvrdenie je možné pomerne jednoducho overiť pomocou takzvaného Herfindahl–Hirschman indexu (HHI). Tento index meria mieru koncentrácie v odvetví a je oficiálne používaným analytickým nástrojom mnohých národných protimonopolných úradov,” priblížil.

Vysvetlil, že index je sumou štvorcov trhových podielov jednotlivých účastníkov trhu. Výsledok 1 znamená monopolné postavenie jedného účastníka (ktorý pokrýva 100 % trhu), teda extrémne nízku (žiadnu) mieru konkurencie. Výsledok indexu s hodnotou 0 znamená dokonalú konkurenciu (len teoretická situácia, trhový podiel každého účastníka by bol 0 %).

Konkurencia dosahuje veľmi vysokú mieru

„Na účel výpočtu indexu sme použili hodnotu tržieb ôsmich najväčších reťazcov na Slovensku za roky 2017 až 2022. HHI na Slovensku dosiahol v roku 2022 hodnotu 0,188 a ukazuje veľmi vysokú mieru konkurencie. Pre porovnanie, americké ministerstvo spravodlivosti považuje za vysoko konkurenčný trh s hodnotou HHI pod 0,1524, stredne koncentrovaný trh môže mať maximálnu hodnotu 0,25,” zdôraznil analytik.

Slovenský maloobchod je tak podľa neho tesne nad hranicou trhu s nízkou mierou koncentrácie. Za obdobie 2017 až 2022 dokonca prišlo k miernemu zvýšeniu konkurencie na trhu (pokles hodnoty HHI z 0,196 na 0,188).

„Vzhľadom na fakt, že v blízkej budúcnosti veľmi pravdepodobne vstúpi na trh nový veľký hráč v podobe poľskej siete Biedronka (a za predpokladu, že žiadna sieť z trhu neodíde), miera konkurencie na maloobchodnom trhu s potravinami v nasledujúcich rokoch ešte ďalej stúpne,” dodal analytik INESS.

Prečítajte si aj: Slováci môžu očakávať, že supermarkety sa o zákazníkov pobijú