Slováci sa na nejaký čas môžu rozlúčiť s lacným tankovaním, teda minimálne tí, ktorí majú svoje autá na naftu. Jej cena totiž po niekoľkých týždňoch zlacňovania vystrelila opäť nahor, informuje o tom portál oPeniazoch.
Štatistický úrad SR priniesol informáciu, že cena nafty v 42. týždni stúpla, konkrétne o 0,016 eur za liter na sumu 1,677 eur za liter. Predstavuje to zdraženie o 0,96 %.
Na druhej strane došlo aj k zlacneniu niektorých druhov palív. 95-oktánový benzín zlacnel o 0,008 eur za liter (0,5 %) a 98-oktánový benzín dokonca zlacnel o 0,044 eur za liter, teda o 2,37 %.
Pre majiteľov vozidiel na alternatívny pohon zostávajú ceny takmer bez zmeny. Cena LPG sa zdvihla len o 0,001 % na súčasných 0,704 eur za liter a za LNG zaplatia vodiči aktuálne o 0,004 % viac a to sumu 1,524 eur za liter. Cena NCG sa nezmenila (1,698 eur za liter).
Cena ropy reaguje na napäté geopolitické vzťahy, čo má vplyv aj na výsledné ceny pohonných hmôt. Na druhej strane však môže ceny ropy tlačiť nadol slabnúca ekonomika v Európskej únii.
Za nižšou cenou pohonných hmôt sa stále oplatí jazdiť do Poľska
Mnoho Slovákov chodí tankovať pohonné hmoty do Poľska. Ceny tamojších palív sú už od 1,33 eur/l. To znamená, že pri 50-litrovej nádrži vie Slovák ušetriť aj 20 eur.
Poľsko znížilo DPH na pohonné hmoty a potraviny. Krajina však nechce, aby jej palivo tankovali ľudia zo zahraničia. Preto zaviedla poistku, že niektoré čerpacie stanice majú dané limity na množstvo paliva. Uvidíme, aké kroky podnikne nová vláda.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Za všetkým je zvýšený dopyt po rope
Zvýšený dopyt po rope by mal podľa aktuálnych informácií trvať minimálne do roku 2050, pretože čierne zlato je nevyhnutné pre petrochemický, letecký a lodiarsky priemysel. Automobilový priemysel už nebude ťahačom. Do roku 2035 sa má, minimálne v EÚ, prejsť na plne elektrické vozidlá.
Zarážajúci je fakt, že cena ropy Brent stúpla za posledných 120 dní o viac ako 20 %. Posledný mesiac však stagnuje a zdá sa, že tankovanie sa do konca roka príliš nepredraží.
Ďalším problémom môže byť stále nevyriešený konflikt medzi Izraelom a Hamasom. Izrael nie je vývozcom ropy, ale útok Hamasu na jeho územie však spôsobuje ďalšiu neistotu v oblasti celého Stredného východu.
Hlavnou neistotou je momentálne Irán, ktorý je otvoreným podporovateľom Hamasu. Aj napriek sankciám z dôvodu jadrových aktivít dokáže táto krajina vyvážať okolo 3 miliónov barelov denne. V prípade rozšírenia konfliktu o Irán môže byť dosah na cenu ropy oveľa výraznejší.
Prečítajte si aj: Dopyt po rope je extrémne vysoko. Tankovať budeme už len drahšie