Slovenské potraviny sa čoskoro zmenia na „predajne z budúcnosti”. Premena je otázkou času

  • V okolitých krajinách pribúdajú plne automatizované predajne potravín.
  • Predajcom učetria náklady na zamestnancov a zákazníci v nich môžu nakupovať napríklad aj v noci.
  • Z Česka a Poľska sa trend môže čoskoro rozšíriť aj na Slovensko.
Novinky Trendom sú predajne bez obsluhy
Trendom sú predajne bez obsluhy. Zdroj: shutterstock.com/Hryshchyshen Serhii
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Predajne budúcnosti môžu byť čoskoro realitou aj na Slovensku. V susedných krajinách sú čoraz populárnejšie a niektoré obchodné reťazce zvažujú zaviesť autonómne prevádzky aj u nás. Obchod bez predavačov je však v súčasnosti na slovenskom trhu len jeden.

Personál v obchodoch nahrádzajú technológie

Obchodné reťazce v posledných rokoch nahrádzajú zamestnancov samoobslužnými pokladňami. Tých je v slovenských supermarketoch stále viac. Nový koncept predajne, ktorý sa šíri u našich susedov v Česku aj Poľsku, si však vystačí úplne bez zamestnancov. Autonómne predajne môžu byť otvorené nonstop a prevádzkovateľom šetria náklady na pracovníkov.

Zákazník sa musí pred vstupom do predajne zaregistrovať a overiť prostredníctvom aplikácie. Následne vstúpi do samoobslužnej prevádzky, kde nakúpi, zaplatí a odchádza bez toho, aby potreboval akúkoľvek asistenciu zamestnanca obchodu.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Moderné predajne sa rozširujú u našich susedov

V Poľsku takéto moderné obchody prevádzkuje sieť potravín Žabka. V jej obchodoch stačí zákazníkom mobilná aplikácia a platobná karta. Tovar si dokonca nemusia ani skenovať na pokladni, ako informuje portál Živé.

„Žabka Nano je založená na inovatívnych technológiách, ako sú pokročilé modely spracovania obrazu, umelá inteligencia a moderné metódy autorizácie platieb za nákupy. Vďaka nim môže zákazník nakupovať najjednoduchším možným spôsobom – jednoduchým vyberaním produktov z regálov, bez toho, aby ich musel skenovať a platiť pri pokladni,” uviedol vedúci predaja a marketingu v Žabke Nano Andrzej Popławski.

V Česku nájdeme autonómne predajne potravinového reťazca Coop. Pred nákupom si musí zákazník najskôr stiahnuť mobilnú aplikáciu a overiť bankovú identitu. Na základe tejto registrácie získa QR kód, vďaka ktorému môže vstúpiť do predajne.

Slovenský reťazec Coop Jednota o podobných obchodoch uvažuje aj na našom trhu. „S kolegami zo Zväzu českých a moravských družstiev, ktorí autonómne predajne v Českej republike prevádzkujú, sme aj v tejto súvislosti v intenzívnom kontakte,” priblížila hovorkyňa reťazca Jana Kuklová pre Hospodárske noviny.

Ak budú všetky technické a legislatívne predpoklady splnené, je možné, že sa aj na Slovensku budú v roku 2024 otvárať samoobslužné predajne”.

Spomedzi slovenských obchodných reťazcov ma blízko k tejto inovácií predajných služieb aj Billa, ktorá ich už testuje v iných krajinách, a to konkrétne v Rakúsku, Nemecku a Litve. „V súčasnosti zvažujeme, či tento koncept otestujeme aj na Slovensku,” uviedla hovorkyňa Kvetoslava Kirchnerová.

Aktuálne môžu zákazníci na Slovensku nakúpiť len v jednej jedinej plne automatizovanej prevádzke potravín Od našich. Na pultoch obchodu sú potraviny najvyššej kvality od slovenských výrobcov.

Prečítajte si aj: Biedronka chce prevalcovať domáce obchodné reťazce. Poškuľuje po lukratívnej lokalite

Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.