Je vaša dovolenka opakom toho, čo ste si predstavovali? Odborníčka radí, ako ju reklamovať

  • Niekedy sa stane, že je všetko inak, ako sme očakávali.
  • V mnohých prípadoch však máte nárok na kompenzáciu.
  • Pozrite si návod na úspešnú reklamáciu.
Off topic Ako sa reklamuje dovolenka?
Ako sa reklamuje dovolenka? Zdroj: shutterstock.com/Monkey Business Studio
BITmarkets BITmarkets

Medzi najčastejšie dôvody zamietnutia reklamácií patria nesprávne údaje v objednávke alebo neprimerané nároky spotrebiteľov. „Spotrebitelia požadujú plnenie, ktoré nezodpovedá povahe nedostatku,” vysvetľuje Zalaiová. Preto je dôležité zadávať správne údaje a byť realistický vo svojich očakávaniach.

Možnosti kompenzácie za nevyhovujúce služby

V prípade nevyhovujúcich služieb má spotrebiteľ právo na náhradu nákladov alebo zľavu z ceny zájazdu. „Služby nižšej kvality môže cestovná kancelária ponúknuť len za primeranú zľavu z ceny zájazdu,” uvádza Zalaiová. Orientačným pomocníkom môže byť tzv. Frankfurtská tabuľka.

Vytvorili ju nemecké súdy v roku 1985 a stala sa súčasťou Medzinárodného kódexu kvality cestovania (Codex ITQ). Hoci nie je právne záväzná, poskytuje užitočné vodítko pre spotrebiteľov, cestovné kancelárie a súdy pri riešení reklamácií.

Tabuľka obsahuje rôzne kategórie nedostatkov a k nim priradené percentuálne zľavy. Tieto zľavy kompenzujú spotrebiteľovi vzniknuté nepríjemnosti alebo nedostatky služieb. Napríklad, ak je hotel v inej lokalite než bolo dohodnuté, môže spotrebiteľ získať zľavu 10-25 % z ceny zájazdu. Ak chýba bazén alebo iné zariadenie, ktoré bolo sľúbené, môže zľava dosiahnuť 5-15 %.

Frankfurtská tabuľka pomáha spotrebiteľom lepšie porozumieť svojim právam a možným nárokom pri reklamácii cestovných služieb, čím zvyšuje šance na úspešné vyriešenie reklamácie.

Dá sa zachrániť dovolenka s neochotnou cestovnou kanceláriou?

Ak je cestovná kancelária neochotná riešiť reklamáciu, je vhodné využiť možnosti mimosúdneho riešenia. „Odporúčame využiť dostupné možnosti mimosúdneho riešenia, akým je napríklad alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov,” radí Zalaiová. Pri spore so zahraničnou kanceláriou sa môžete obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Pre úspešné riešenie sporu je dôležité zadokumentovať všetky problémy a komunikovať s personálom. „Pri riešení problémov si zachovať chladnú hlavu a obrátiť sa na Európske spotrebiteľské centrum v SR alebo na spotrebiteľské organizácie,” odporúča Zalaiová.

Cestovanie

Cestovanie. Zdroj: shutterstock.com/AlpakaVideo

Reklamačný proces pre domáce dovolenky je často jednoduchší vďaka znalostiam základných postupov a absencii jazykovej bariéry. „Pri zahraničných dovolenkách sa často vyskytujú problémy s tým, že sa prekrývajú práva cestujúcich v leteckej doprave s právami, ktoré vychádzajú zo smernice PTD,” vysvetľuje Zalaiová.

Tipy pre úspešnú reklamáciu na záver

Zalaiová radí spotrebiteľom, aby pri objednávaní zájazdu dbali na správnosť zadaných údajov a overili si všetky potrebné podklady k vycestovaniu.

Pri riešení problémov komunikovať s personálom v ubytovacom zariadení, delegátom, cestovnou kanceláriou a až v prípade, že sa nevedia domôcť nápravy, osloviť aj cestovnú agentúru.

Dodržiavaním týchto rád si môžete výrazne zvýšiť šance na úspešné vyriešenie vašej reklamácie a užiť si dovolenku bez zbytočných stresov a problémov.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
0 Dní
0 Hodin
0 Minút
0 Sekúnd
TAGY:
Autor:
Vanessa Massayova
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.