Európska únia (EÚ) prišla s plánom, na základe ktorého sa zvýši európsky podiel v oblasti výroby polovodičov až dvojnásobne do roku 2030. Podľa správy denníka SME, v utorok Rada Európskej únie schválila akt o čipoch, ktorého cieľom je znížiť závislosť od produkcie z Ázie, ktorá je v tomto segmente lídrom.
EÚ vyčlenila na tento plán 43 miliárd eur a okrem toho umožní štátnu pomoc pre sektor polovodičov. Do roku 2030 by Európa mala zaberať až 20 % z celkovej výroby polovodičov na celom svete. Hlavným dôvodom je zvýšenie sebestačnosti, keďže Covid pandémia ukázala, že závislosť od Ázie je príliš vysoká.
FINAL STEP: @EUCouncil gives its final approval to the Chips Act #COMPET #EU2023ES
Read the press release 👇https://t.co/HOD9BsEjjq
— EU Council Press (@EUCouncilPress) July 25, 2023
Závislosť Európy od Ázie klesne
Rada taktiež zmenila doplňujúci návrh k nariadeniu, na základe ktorého sa zriaďujú spoločné podniky s cieľom umožniť založenie spoločného podniku na výrobu čipov. Čipy sú malé zariadenia zložené z polovodičov, ktoré umožňujú tok elektriny alebo ho blokujú. Majú taktiež funkciu spracovávať matematické a logické informácie. Sú potrebné pre veľké množstvo produktov dennej spotreby od kreditných kariet po mobilné zariadenia. Preto sa očakáva, že dopyt po nich bude len rásť.
Európa je ale v súčasnosti závislá od Ázie a od čipov zo zahraničia. Mnohé oblasti priemyslu museli stopnúť výrobu, pretože nemali dostatok čipov v dôsledku nedostatku dodávok. Okrem zvýšenej konkurencieschopnosti bude pozitívnym efektom aj vytvorenie pracovných miest a technologická suverenita v oblasti čipov.
Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.
Európska únia zaostáva nie len na trhu s polovodičmi
Európa má okrem nedostatočného podielu na trhu s polovodičmi podobné problémy aj v oblasti automobilového priemyslu. Aj keď v súčasnosti tento trend nie je až taký viditeľný, čínske automobilky postupne zaberajú čoraz viac trhového podielu. Potrvá približne iba jedno desaťročie, kým Čína získa pevné postavenie na európskom automobilovom trhu.
Z hľadiska ekonomického rastu, Európa značne zaostáva. Mnohé rozvinuté ekonomiky majú už obdobie najrýchlejšieho tempa rastu za sebou a dobiehať ich začínajú rozvojové krajiny, kde sa priestor na rast ešte len otvára. Viac sa o porovnaní rastu môžete dočítať v článku Európa výrazne zaostáva – tieto ekonomiky rastú najrýchlejšie na svete.
Mohlo by ťa zaujímať: Európa rastie najpomalšie zo všetkých kontinentov na svete