Európa si kope hrob. Čínske automobilky dobyjú aj slovenský trh

Ekonomika Slovensko je ohrozované čínskymi automobilkami
Slovensko je ohrozované čínskymi automobilkami. Zdroj: shutterstock.com/Alexey_Rezvykh/Robert Way/Textures Stock
Freedum fighters PCFreedum fighter mobil

Čínske automobilky vďaka prechodu na digitalizáciu a elektromobilitu začínajú pomaly prenikať aj na európsky trh. Automobilový sektor sa podľa správy od denníka SME za posledné roky zásadne zmenil. Tento trend predstavuje riziko obzvlášť pre Slovensko, keďže náš priemysel je od tohto odvetvia vo veľkej časti závislý.

Slovensko je lídrom v sektore

Vstup čínskych automobiliek do Európy môže priamo ovplyvniť zamestnanosť a zisky domácich automobilových spoločností. Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených áut na obyvateľa (183 áut na tisíc obyvateľov). Tento sektor nám navyše zabezpečuje až 12 % HDP a priamo zamestnáva 176 000 ľudí. Spolu s dodávateľskými reťazcami sa počet pracovných miest šplhá až k hodnote 250 000.

Európa je preplnený a konkurenčný automobilový trh, ktorému dominujú známe značky. V minulosti sa zdalo byť nereálne, že čínski výrobcovia môžu týmto automobilkám konkurovať. Doba sa ale mení a Čína sa už nespája s lacnou a hromadnou výrobou bez kvality. Príkladom je nový hráč na slovenskom trhu Dong Feng.

Top 10 predávaných značiek áut v Európe v roku 2022

Top 10 predávaných značiek áut v Európe v roku 2022. Zdroj: best selling cars

Nakupuj a obchoduj kryptomeny na Binance, najlepšej a najlacnejšej burze na svete. V spolupráci sme pre teba pripravili špeciálne zľavy a bonus až do 50 USD! Vytvor si účet cez >>>náš odkaz<<< a získaj doživotnú zľavu 5 % na obchodné poplatky. Návod, ako jednoducho a lacno kúpiť a obchodovať kryptomeny, nájdeš v tomto článku.
Sponzorovaný obsah

Čína dobýva Európu

Očakáva sa, že potrvá približne jedno desaťročie, kým Čína získa pevné postavenie na európskom automobilovom trhu. Mnohí noví výrobcovia produkujú iba elektrické vozidlá. Cítia príležitosť aj v Európe. V súčasnosti majú zatiaľ jednoznačne dominantné zastúpenie na trhu spaľovacie motory, no podiel predaných elektromobilov rastie.

Aprílová nezamestnanosť na Slovensku podľa údajov z Tradingeconomics dosiahla viac ako 3-ročné minimum. Klesla z úrovne 5,6 % na súčasných 5,3 %. Ak bude Čína preberať iniciatívu vďaka cenovej vojne, niektoré európske značky môžu skončiť, čo ovplyvní aj zamestnanosť na Slovensku. Navyše sa nepredpokladá, že Čína bude stavať výrobné haly na drahom európskom území.

Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.

Európa si kope hrob

Európa je známa aj vďaka presadzovaniu elektromobility za účelom zníženia emisií. Problémom ale je, že sama sebe kope hrob, keďže otvára dvere lacnejším čínskym automobilkám. EÚ má dokonca za cieľ dosiahnuť do roku 2050 celkové čisté nulové emisie oxidu uhličitého (CO2), bez ohľadu na ekonomické škody, ktoré to môže spôsobiť.

Autá vyrábané v Číne by mohli do roku 2030 stáť európske automobilky až 7 miliárd eur ročne ušlého zisku, pokiaľ EÚ neprijme opatrenia. Bude potrebné zasiahnuť v oblasti zvýšenia ciel, posilnenia batérií a iných technológií alebo bude potrebné presvedčiť Čínu, aby vyrábala autá v Európe.

Mohlo by ťa zaujímať: Koniec lacného tankovania? Ceny benzínu a nafty čoskoro môžu dosiahnuť 3 eurá za liter

txbtxb
Autor:
Marek Jendrál
Marek Jendrál

Vyštudoval financie, bankovníctvo a investovanie. O kryptomeny sa zaujíma od roku 2015. V článkoch sa špecializuje na technickú analýzu a sieťové dáta z blockchainu.