- Americkí výskumníci sa zamerali na elektromobily.
- Zistili, že ich vyššia hmotnosť viac opotrebúva cesty.
- Nedokážu ich zastaviť ani cestné zvodidlá.
Zvládnu zvodidlá hmotnosť elektromobilov?
Keďže hmotnosť vozidla môže byť vo viacerých prípadoch skôr na škodu, Američania chceli zistiť, ako budú elektromobily reagovať pri strete so zvodidlami. Ich primárnou úlohou je zabrániť autu v prejazde, prípadne zmeniť jeho trajektóriu a rýchlosť.
Ako modelový elektromobil si vybrali Teslu Model 3, teda pomerne dostupný elektromobil, ktorý môžeme často vídavať aj na slovenských cestách. Jeho pohotovostná hmotnosť je od 1 765 kilogramov.
Test prebiehal tak, že elektromobil dosiahol rýchlosť 100 km/h a potom si to namieril do zvodidiel pod uhlom 25 stupňov. Ide zrejme o najčastejší scenár, ktorý sa odohráva na cestách.
Ako to teda dopadlo? Bariéra nedokázala elektromobil zastaviť, čo by v premávke mohlo jednoducho viesť ku tragédii. Problémom môže byť aj to, že na trhu sú aj elektromobily, ktoré majú hmotnosť výrazne vyššiu. Môžeme spomenúť napríklad SUV modely Audi Q6 e-tron (od 2 275 kg), Mercedes EQE (2 385 kg) alebo Tesla Model X (2 415 kg).
Záchranou nie sú ani plug-in hybridy. Hmotnosť tých moderných ako Mercedes-Benz GLC či BMW rad 5 taktiež presahuje hranicu 2,3 tony. Výsledok je teda jasný: aktuálne zvodidlá nie sú účinné proti elektromobilom aj ťažkým plug-in hybridom.
Elektromobil je automobil poháňaný vlastným zdrojom elektrickej energie. Ako zdroj energie používa zvyčajne akumulátor, ktorý sa musí pred jazdou nabiť z vonkajšieho zdroja. Od kapacity akumulátora závisí aj samotný dojazd elektromobilu.
Zaujímate sa o to, ako odísť do dôchodku so štedrým pasívnym príjmom? Pozrite si naše video.