Čoraz viac európskych automobiliek zaostáva za čínskymi, čo sa ukázalo hlavne aj na mníchovskom autosalóne IAA Mobility. Až 80 % zo všetkých elektromobilov predstavila Čína, uvádza denník Pravda. Hlavným argumentom, prečo čínske autá údajne nemôžu nahradiť tie európske bol, že sú nízkej kvality. Situácia sa však zmenila a za prvý polrok každé piate elektrické auto predané v Európe vyrobili v Číne.
Čína valcuje trh s elektrickými vozidlami
Najväčšej pozornosti sa tešila čínska súkromná automobilka BYD. Čo však láka čoraz viac zákazníkov sú práve neporovnateľne nižšie ceny. Nemecké automobilky v súčasnosti nedokážu cenovo konkurovať. Jednou z najväčších výziev pre Európu bude výroba podstatne lacnejších elektrických áut.
Neschopnosť Číny konkurovať na trhu so spaľovacími motormi ich prinútila plne sa sústrediť výhradne na elektromobilitu. Výsledkom je, že kvalitou sa čoraz viac doťahujú na európsky trh a dokonca v budúcnosti môžu ponúkať rovnakú kvalitu, ak nie lepšiu. Priemerná cena európskeho elektromobilu je 56-tisíc eur, zatiaľ čo čínskeho iba 34-tisíc eur.
V Číne sú elektrické vozidlá v priemere o 30 % lacnejšie než spaľovacie. V Európe je to presne naopak. Očakáva sa, že tento cenový nepomer sa vyrovná, keďže postupne máme prejsť čisto na elektrické vozidlá a nové spaľovacie motory sa od roku 2035 už predávať nemajú.
Európe ušiel vlak
Už skôr sme informovali o tom, že tento trend predstavuje riziko obzvlášť pre Slovensko. Vstup čínskych automobiliek do Európy môže priamo ovplyvniť zamestnanosť a zisky domácich automobilových spoločností. Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených áut na obyvateľa (183 áut na tisíc obyvateľov).
Očakáva sa, že potrvá približne jedno desaťročie, kým Čína získa pevné postavenie na európskom automobilovom trhu. To je presne obdobie, keď sa Európa začne zameriavať výhradne na elektromobilitu. Je možné, že Starému kontinentu ušiel vlak, pretože na elektrické autá sa Čína začala zameriavať už pred niekoľkými rokmi a Európe bude trvať dlhé obdobie kým ju dobehne.
Jedného dňa nastane zlom, keď aj európski zákazníci radšej uprednostnia čínske auto. V istom bode bude kvalita čínskych vozidiel porovnateľná, no cena zásadne nižšia. Autá vyrábané v Číne môžu do roku 2030 stáť európske automobilky až 7 miliárd eur ročne ušlého zisku, pokiaľ Európska únia (EÚ) neprijme opatrenia.
Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.
Za Čínou nestíha ani Tesla
S cenovou konkurenciou Číny má problém aj Elon Musk v spoločnosti Tesla. Napriek tomu, že sa výhradne zameriava na elektrické vozidlá, cenovo konkurovať nedokáže. Výsledkom je, že čínska automobilka BYD prekonala predaje Tesly (466 140 vozidiel) aj v druhom kvartáli 2023 s celkovým počtom 703 561 predaných vozidiel, čo je nárast o 98 %.
Mohlo by ťa zaujímať: Môže Čína pochovať západnú ekonomiku?