- Radenie prevodových stupňov na manuálnej prevodovke má svoje pravidlá.
- Tie závisia od viacerých faktorov.
- Odlišné radenie je pri benzínových aj naftových autách.
Vodiči sa delia do dvoch skupín. Tí, ktorí používajú manuálnu prevodovku a tí, ktorí sa spoliehajú na automatickú. Avšak viete, ako správne na tej manuálnej radiť jednotlivé stupne? O téme informoval portál Auto Trendy.
Radenie prevodových stupňov na manuálnej prevodovke má svoje jasne nastavené pravidlá, ktoré ale závisia od viacerých faktorov. Medzi ne patria otáčky motora, rýchlosť auta alebo krútiaci moment.
Radenie je čisto na vodičovi, no pri nesprávnom postupe to môže viesť k predčasnej výmene celej prevodovky, čo vôbec nie je lacná záležitosť.
To je napríklad nevýhoda oproti automatickej prevodovke, pri ktorej sa o radenie jednotlivých prevodov stará počítač. Automatická prevodovka je však drahšia, pričom autá s ňou majú až o 40 % vyššiu spotrebu, čo práve súvisí s počtom otáčok motora.
Radenie jednotlivých stupňov na manuálnej prevodovke by malo byť postupné, teda či radíte smerom nahor alebo nadol, mali by ste postupne prejsť všetkými prevodovými stupňami a nevynechávať ich.
Motoru napríklad pri rýchlosti okolo 60 km/h nevadí podradenie z piateho prevodového stupňa do tretieho, ale pri rýchlosti nad 100 km/h to už môže viesť k poškodeniu.
Pozor na podraďovanie z druhého stupňa na ten prvý, ten má primárne slúžiť len na rozbiehanie sa z miesta. Také niečo sa odporúča len pri rýchlosti do 20 km/h, pričom je potrebné byť opatrný aj pri spojke. Ak to preženiete s otáčkami alebo rýchlosťou, opäť to môže viesť k zničeniu.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.