Nekonečná dilema: Je úspornejšie auto s manuálnou alebo automatickou prevodovkou?

  • Na svete sú zastánci manuálnych aj automatických prevodoviek.
  • Každá z nich má svoje nepopierateľné benefity.
  • Ktorá však dokáže usporiť viac paliva?
Off topic Vo svete áut sú len dva tábory
Vo svete áut sú len dva tábory. Zdroj: shutterstock.com/sigemin/Best Auto Photo

Pokiaľ by ste si chceli dnes, alebo aj v minulosti zakúpiť automobil, mali ste pri drvivej väčšine modelov na výber medzi manuálnou a automatickou prevodovkou. Každá má svoje výhody, no ktorá vám ušetrí viac paliva? O téme informoval portál Auto Trendy.

V posledných týždňoch zažívame na čerpacích staniciach skôr úľavu, pretože ceny palív neustále klesajú, no tento trend nebude pokračovať donekonečna. Ľudia preto často riešili spotrebu paliva a možnosti úspory.

Je tak na každom vodičovi individuálne, či si vyberie pre svoje auto manuálnu alebo automatickú prevodovku. Existujú prípady, kedy niektoré modely áut už nie sú dostupné s manuálnou prevodovkou, alebo aj naopak. Vtedy je výber podstatne jednoduchší.

Čo sa týka tejto problematiky, spoločnosť sa dlhodobo rozdeľuje na dva tábory, a to síce na vyznávačov manuálnej prevodovky, a na milovníkov tej automatickej. Každá skupina má pritom „nepriestreľné” argumenty, prečo je práve ich voľba lepšia. No kde je pravda?

Ktorá prevodovka je úspornejšia?

Ktorá prevodovka je úspornejšia? Zdroj: shutterstock.com/CHARAN RATTANASUPPHASIRI

Manuálna prevodovka vs. automatická

Začnime teda manuálnou prevodovkou, pri ktorej je radenie prevodových stupňov výlučne na vodičovi auta. Oproti automatickej je podstatne lacnejšia, dokonca v priemere až o 30 %. Navyše má lepšiu kontrolu trakcie a je jednoduchšia a lacnejšia na údržbu.

Pri manuálnej prevodovke má vodič k dispozícii o jeden pedál viac, ktorým je spojka. Až po jej stlačení je možné radiť jednotlivé prevodové stupne. Radenie je pritom plne na vôli vodiča, no aj ten sa musí riadiť určitými pravidlami, aby motor nemal príliš vysoké/nízke otáčky.

Kedy radiť vyššie prevodové stupne?

Všeobecne platí, že vyšší prevodový stupeň by mal vodič radiť vtedy, keď motor dosiahne 1 500 až 1 600 otáčok za minútu. Maximálna hranica je 2 500 otáčok za minútu. Niektoré moderné autá už majú ukazovatele, kedy by mal vodič zaradiť vyšší prevodový stupeň.

Na druhej strane opony je automatická prevodovka. Tá sa stará o radenie prevodových stupňov namiesto vodiča, pričom k dispozícii už nemá spojkový pedál. Niektoré automatické prevodovky povoľujú aj režim manuálneho radenia, či už pádlami pod volantom alebo priamo na páke radenia.

Automatická prevodovka má taktiež oproti manuálnej v niektorých veciach navrch. Majitelia áut si pochvaľujú vyšší komfort, keďže o radenie sa už nemusia starať. Taktiež je automatická prevodovka ľahšia na používanie, a pokiaľ je všetko v poriadku, radí aj správne prevodové stupne tak, aby to neubližovalo motoru.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 76 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.
Späť
Strana 1/2Ďalej
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.