Obľuba tzv. “airdropov” v poslednej dobe prudko stúpa, a to nie len na strane účastníkov, ale aj na strane rôznych kryptomenových projektov. Pozrieme sa, o čo sa vlastne jedná. 

Preložené z originálu, ktorý pre českú verziu kryptomagazínu napísal Miloš.

Čo je to airdrop?

Je to jedna z možností, ako môže vznikajúci alebo už fungujúci projekt o sebe dať vedieť a získať tak nových investorov a podporovateľov.

Firma, ktorá sa chce dnes so svojimi projektmi presadiť, potrebuje publicitu a veľké množstvo záujemcov, ktorí si jej mince zakúpia a šíria jej „slávu“. Jedna z možností, ako to urobiť, je tzv. “airdrop”. Účastníci dostanú za svoju účasť a prípadne šírenie informácií o projekte po skončení ICO na svoju peňaženku mince konkrétnej firmy vo vopred definovanom množstve a hodnote, ktoré si následne môžu na burze vymeniť za fiat alebo nechať a počkať, až stúpnu na hodnote a potom ich predať.

Správy z oblasti nových ICO potvrdzujú, že kvalitne postavený airdrop plne nahradí drahú reklamnú kampaň a dosť často ju aj prekoná.

Základné druhy airdropov

1/ Klasický airdrop – najpoužívanejší spôsob, kampaň je vedená prostredníctvom sociálnych  médií.

2/ Krypto airdrop – pre držiteľov hlavne BTC a ETH, ale i ďalších coinov ako LTC, NEO, XMR. Základnou podmienkou je mať mince v peňaženke k oznámenému dátumu.

3/ Hard fork – rozdelenie blockchainu na ďalšiu vetvu. Získate k pôvodným minciam aj nové, väčšinou v rovnakej nominálnej hodnote.

Úspešnosť a rizika Airdropov

Úspešnosť airdropov

Úspešnosť airdropov sa väčšinou neuvádza, ale je možné toto číslo veľmi nahrubo odvodiť od úspešnosti ICO, kde síce štatistiky uvádzajú rozdielne čísla, ktorá sa pohybujú od 5 do cca 55 %.

Riziká

Účastník: vkladá svoj čas a energiu na zoznámenie s projektom, komunikuje s firmou a s komunitou. Keď projekt úspešne  prejde procesom ICO, dostane svoji odmenu. Vo výsledku za cca 2 – 5 mesiacov má svoje peniaze v „kapse”. Pokiaľ bol projekt neúspešný alebo podvodný, ako nováčik sa niečo naučí, ale vo výsledku o nič zásadného nepríde. Okrem času a energie, ktoré investoval do zoznamovania sa s projektom.

Mohlo by vás zaujímať: 5 najväčších krypto podvodov

Firma: pokiaľ pominieme možnosť, že ide o podvodný projekt, kedy je ICO vyhlásené len „na oko“ a s vybranými prostriedkami niekto skôr alebo neskôr „zmizne“, tak je to podobné riziko ako u účastníka. Zásadní rozdiel je v tom, že firma predsa len musí určitú časť peňazí zainvestovať, aby celý projekt naštartovala a mohla dať o sebe vedieť formou airdropu.

Zhrnutie

Airdrop je určite jedna z ciest, ako sa bez veľkých rizík a s minimálnymi znalosťami môže prakticky ktokoľvek zúčastniť aj zásadného diania v oblasti kryptosveta. Pri dodržaní základného pravidla – nikdy neposkytovať svoje súkromné (privátne) kľúče – možno povedať, že za relatívne malé úsilie je slušná odmena.

O tom, ako poznať podvodné ICO, a ako sa chrániť pred podvodmi si môžete prečítať v našich ďalších článkoch.

Pokiaľ vás téma zaujala, radi pre vás pripravíme pokračovanie. Píšte, vyjadrujte svoje názory, reagujte tu, alebo do našej diskusnej skupiny na Facebooku.

Článok nám zaslal záujemca o pozíciu externého redaktora, Miloš Soukup. 

Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu). Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku, a najnovšie aj na Instagrame Twitteri.

Naše najnovšie video o novinkách z kryptosveta si môžete pozrieť TU: