Globálne otepľovanie je pre Zem vážnym problémom, ale zamysleli ste sa niekedy ako módny priemysel prispieva k environmentálnym problémom? Keď premýšľame o móde, všetko, čo nám napadne je pôvab a štýl, ale nikdy nie to, čo sa týka výroby oblečenia, ktoré máte práve na sebe. Nie je novinkou, že módny priemysel sa preslávil odpadom, ktorý vytvára. Podľa správ sa pri spracovaní vyprodukuje asi 92 miliónov ton tuhého odpadu, ktorý sa nakoniec spáli na popol, alebo uloží na skládky.
Tento článok je sponzorovaný
Značky si prekvapivo udržujú svoj imidž tým, že spaľujú svoje výrobky namiesto toho aby ich predali vo výpredaji. V roku 2018 spoločnosť Burberry spálila tovar v hodnote 37 miliónov dolárov. Nielen značky, ale aj maloobchodníci, továrne a mlyny vyhodia ročne obrovské množstvá surového materiálu v hodnote biliónov dolárov.
Recyklačné programy
Značky si začali uvedomovať strašný dopad plytvania na životné prostredie a zaviazali sa k obmedzeniu spaľovania nepredaných zásob a namiesto toho ich začnú predávajú so zľavou. Značky ako Zara a H&M prijali recyklačné programy na riešenie tohto problému. Prostredníctvom tejto iniciatívy môžu zákazníci v týchto obchodoch zanechať nechcené oblečenie v módnych košoch. Nepoužité odevy sa potom posielajú na charitatívne účely ako je Červený kríž alebo do recyklačných závodov, kde sa opätovne používajú alebo recyklujú do výrobkov ako napríklad čistiace handry a izolačné vlákna.
Napriek všetkému úsiliu módnych gigantov však zostáva otázkou, či bude toto úsilie v porovnaní s úrovňou produkcie oblečenia, ktoré sa každý rok vyprodukuje dostačujúce.
Blockchain ako záchrana
Pre blockchain je to pravé miesto, kde môže a začne hrať hlavnú úlohu. Narušujúca technológia sa postupne vnára do módneho priemyslu a nerieši iba problémy s falšovaním, ale zvláda aj nadmerné plytvanie tkaninami. S blockchainom je možné sledovať pôvod produktu na potvrdenie pravosti. Rôzne spoločnosti a startupy sa pridávajú a integrujú blockchain do svojho podnikania. Napríklad banka Plastic Bank vo Vancouveri používa blockchain na odmeňovanie ľudí z rozvojových krajín za recykláciu odpadu. V startupe s názvom Queen of Raw sa používa blockchain a AI na sledovanie zvyškových textílií, následné vyhľadanie a predaj kupujúcim, ktorí ich ďalej predávajú dizajnérom.
Podobný druh projektu založeného na blockchaine- Curate sa snaží využiť inú dimenziu módneho priemyslu a využíva potenciál blockchainu na vyriešenie nedostatkov. Curate je decentralizovaná aplikácia na objavovanie štýlov, ktorá sa pokúša vyriešiť problém falšovania a podvodov v módnom priemysle. Protokol RFID umožňuje používateľom sledovať autenticitu a nefalšovanosť zakúpeného produktu skenovaním kódu RFID pomocou svojich mobilných zariadení. Spolu s týmto zaviedla na svojej platforme pozoruhodný koncept sociálnych sietí, ktorý v podstate spojí spotrebiteľov, maloobchodníkov a dizajnérov z celého sveta na platforme sociálnych médií.
Curate odmeňuje všetkých svojich používateľov za to, že prispievali a angažovali sa na platforme v podobe uverejňovania módneho obsahu, módnych štýlov, hlasovania alebo komentovania príspevkov. Platforma je založená na blockchaine Ethereum a odmeňuje používateľov v BTC, ETH a tokenoch CUR8. CUR8 je ich vlastný token na platforme ERC-20, ktorý je možné vymeniť za iné tokeny založené na technológii Ethereum.
Blockchain je dnes avantgardným hnutím v módnom priemysle. Zatiaľ čo sa zaoberá problémami falšovania, účtovná kniha môže zvýšiť efektívnosť v priemysle bez toho, aby musela viesť papierové záznamy, čo uľahčuje okamžité vyzdvihnutie pôvodného zdroja materiálov. Znížená miera odpadov povedie k zriedkavejšej likvidácii alebo spaľovaniu materiálov a tým k zdravšiemu životnému prostrediu. Väčšia transparentnosť a zefektívnenie procesu zavádzania blockchainu určite zníži vážny dopad odevného priemyslu na životné prostredie. Curate sa snaží využiť potenciál blockchainu na vytvorenie pozoruhodnej platformy, ktorá sa zameriava a zlepšuje „životnosť po predaji”.
Oficiálna web stránka- https://curate.style/