Svet technológií ide míľovými krokmi vpred. Výnimkou nie je ani automobilový priemysel. Výrobcovia automobilov zrýchľujú zavádzanie technológie určenej na predchádzanie haváriám, ako napríklad proti-kolízny brzdový systém. Na druhej strane, poisťovne z tohto kroku nadšené nie sú. Za istých okolností by o 10 rokov mohli mať poisťovne problémy s likviditou!
Moderné systémy výrazne znížia riziko vzniku dopravných nehôd
Očakáva sa, že globálny trh s pokročilými asistenčnými systémami pre vodičov, známymi v tomto odvetví ako ADAS, dosiahne do roku 2025 viac ako 67 miliárd dolárov, pričom každý rok sa zvýši o viac ako 10 percent. Skupina 20 výrobcov automobilov sa zaviazala vybaviť takmer každé nové vozidlo systémom varovania pred kolíziou a automatickým núdzovým brzdením v mestách do roku 2020. Na nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako takýto brzdový systém funguje:
„Každý, kto bol v aute s pokrokovými bezpečnostnými riešeniami, už nebude chcieť auto bez takýchto prvkov”
– povedal pre Reuters Kevin Clark, generálny riaditeľ dodávateľa automobilovej techniky Aptiv PLC. Náklady na moderné bezpečnostné systémy – automatické brzdenie, udržiavanie jazdného pruhu a adaptívne tempomaty – môžu byť pre automobilku relatívne nízke, medzi 500 až 1 000 dolárov za vozidlo, uviedol Clark.
Na nasledujúcom grafe si môžete pozrieť podiel vyrábaných vozidiel so systémom automatického proti-kolízneho brzdného systému.
Bolo zistené, že proti-kolízny brzdový systém má jednu z najväčších bezpečnostných výhod spomedzi rôznych asistenčných systémov vo vozidle. Poistný inštitút pre bezpečnosť na diaľnici dospel v nedávnej štúdii k záveru, že proti-kolízny brzdný systém by mohol znížiť počet nehôd typu „spredu-dozadu” so zraneniami až o 56 %!
Poisťovne to však vidia inak…
Podľa Swiss Re AG, najväčšej automobilovej poisťovni na svete má spoločnosť ADAS potenciál znížiť frekvenciu dopravných nehôd až o 25 % a do roku 2020 znížiť globálne poistné pre plne vybavené vozidlá ADAS o 20 miliárd dolárov. Poisťovatelia však uviedli, že v súčasnosti nemajú dostatok údajov kvôli neochote výrobcov automobilov poskytovať podrobné informácie o modeloch predávaných s týmito vlastnosťami.
Shantelle Thomas, viceprezidentka cenového oddelenia Allstate uviedla, že poistné sadzby budú odrážať prínosy a náklady modernej automobilovej techniky v nasledujúcich piatich rokoch.
Tento názor zdieľajú aj ostatné poisťovne. Poukázali na to, že náklady na opravu sú vyššie ako samotné riziko. Senzory a kamery pre automatické systémy riadenia sú väčšinou inštalované v nárazníku alebo prednom skle automobilu – teda v najkritickejšej zóne. Richard Lavey, výkonný viceprezident skupiny Hanover Insurance Group povedal:
„Už nie je nič také ako nárazník za 300 dolárov. V súčasnosti sú náklady na opravy bližšie k sume okolo 1 500 dolárov.”
Sebastiaan Bongers, vedúci produktov a technológií Swiss Re verí, že zníženie frekvencie a závažnosti nehôd nakoniec vykompenzujú vyššie náklady na opravu. Uviedol však, že asi o desať rokov by nižšie poistné mohlo mať za následok dočasné problémy s likviditou v sektore poisťovníctva.
Čo čítať ďalej?
Autonómne vozidlá čoskoro nahradia kamionistov, práca miliónov ľudí visí na vlásku
Zdroj:
Yahoo News
Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu). Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku a najnovšie aj na Instagrame a Twitteri.