- Každý druhý Slovák čelil pokusu o krádež z účtu.
- Najčastejšie útoky prichádzajú cez email, SMS a sociálne siete.
- Každý piaty Slovák používa rovnaké heslá pre viacero účtov.
Slováci čelili v poslednom roku vlnám podvodných útokov. Až 51 % obyvateľov zažilo pokus o krádež peňazí z účtu, pričom takmer polovica opýtaných tvrdí, že podvodov bolo viac ako pred rokom. Najčastejšie prichádzajú cez emaily, SMS alebo sociálne siete. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry Ipsos pre spoločnosť Home Credit.
„Sofistikované útoky pribúdajú a sú čoraz premyslenejšie,” upozorňuje analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek. Osem z desiatich respondentov považuje nové formy podvodov za premyslenejšie než v minulosti, pričom polovica z nich cíti výrazný rozdiel.
Za posledný rok 16 % ľudí čelilo útokom viac než desaťkrát, ďalších 14 % päť a viackrát. Sedem z desiatich Slovákov uviedlo, že mali aspoň tri podvodné pokusy, čo podľa odborníkov poukazuje na masívny rozsah útokov.
„Toto už nie sú ojedinelé prípady. Podvodníci cielia na široké vrstvy obyvateľstva a využívajú všetky dostupné kanály,” vysvetľuje Ondrušek.
Najviac pokusov o finančné podvody prichádza prostredníctvom emailu (45 %), nasledujú SMS správy (33 %), sociálne siete (30 %) a telefonické hovory (29 %). Zhruba 14 % opýtaných zažilo kombináciu viacerých kanálov.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Ktorí Slováci naleteli podvodníkom?
Dobrou správou je, že väčšina ľudí odolala. Dve tretiny útoky ignorovali, 44 % podvodníkov zablokovalo, 13 % kontaktovalo banku. Len 4 % respondentov priznali, že naleteli.
„Rýchla reakcia je kľúčová,” zdôrazňuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientov Home Creditu. V prípade, že ste niekomu poskytli údaje, okamžite kontaktujte banku a riadiť sa pokynmi inštitúcie. Každý takýto prípad je dôvodom na trestné oznámenie.
Prieskum ukázal, že 20 % Slovákov používa rovnaké heslá pre viacero účtov, vrátane bankovníctva a sociálnych sietí. Tri štvrtiny ľudí si heslá rozdeľujú, ale len 28 % si ich mení aspoň raz ročne. Ďalších 28 % heslá nemení vôbec. Ostatní tak robia len podľa potreby.
Zborovský pripomína, že silné heslo, jeho pravidelná obmena a rôzne kombinácie pre každý účet sú základom digitálnej bezpečnosti. „Aj najlepší antivírus je zbytočný, ak človek podľahne klamlivej výzve na kliknutie alebo zadanie údajov,” dodáva.
Čoraz častejšie podvody
Podvodníci sa zdokonaľujú a využívajú psychológiu, rýchlosť a dôveru. Súťaže, falošné výhry, výhodné ponuky či fingované správy od bánk – všetko má za cieľ zmiasť obete a získať citlivé údaje.
Odborníci preto opakovane apelujú na ostražitosť, rozvahu a overovanie každého podozrivého kontaktu. Nereagujte na podozrivé emaily, nesťahujte prílohy a nikdy neposkytujte údaje o karte ani heslá cez neoverené odkazy.