Investičný pohľad na Apple: Budú nové iPhony s AI stačiť?

  • Na jednej strane sa od AI zo strany Apple veľa očakáva už teraz.
  • Mnohí hovoria o predajnom supercykle, ktorý by mal veľkú časť užívateľov po rokoch donútiť nahradiť stále dobre fungujúce staršie iPhony novými s funkciami AI.
PR články Apple predstavil vlastnú víziu AI
Apple predstavil vlastnú víziu AI. Zdroj: shutterstock.com/Vytautas Kielaitis/Deemerwha studio
BitmarketsBitmarkets

PR článok XTB. Apple je aktuálne najväčšou spoločnosťou na svete. S trhovou kapitalizáciou cez 3,3 bilióna dolárov dlhodobo patrí k najobľúbenejším spoločnostiam nielen v rámci svojich technologických produktov, ale aj medzi akciovými investormi.

September býva pre priaznivcov tejto firmy tradične očakávaným mesiacom, pretože Apple v tomto čase tradične predstavuje svoje produkty, na ktorých do veľkej miery závisí úspech tohto technologického giganta. Ani tento rok tomu nebolo inak a firma tento pondelok predstavila svoju novú vlajkovú loď iPhone 16 aj množstvo ďalších zariadení. Budú ale tieto novinky stačiť, aby si Apple udržal svoj náskok pred konkurenciou, ktorá mu už šliape na päty?

Čo presne Apple ukázal?

Bežná verzia Apple Watch bude teraz tenšia, s lepším displejom a väčším dôrazom na zdravotné funkcie, ktoré Apple každým rokom stále viac tlačí do popredia. Na druhú stranu Apple Watch Ultra sa výraznejšieho upgradu nedočkali a Apple im ani nevenoval veľa času. Aktualizácie sa dočkali aj slúchadlá AirPods, ktoré sú spolu s hodinkami dvomi najdôležitejšími produktmi v segmente nositeľnej elektroniky a príslušenstva.

Nové AirPods sa dočkali dvoch verzií, jednej s aktívnym potlačením hluku a druhej bez neho, a vylepšení sa dočkala aj druhá generácia AirPods Pro. Apple tiež ukázal niekoľko zdravotníckych funkcií, ktoré pomáhajú používateľom s ochranou sluchu. Hlavnou hviezdou večera bol samozrejme iPhone. Podľa očakávania Apple najprv predstavil základný rad 16 s množstvom drobných vylepšení a so špeciálnym tlačidlom na ovládanie fotoaparátu. V rámci prezentácie potom spoločnosť ukázala aj množstvo funkcií založených na umelej inteligencii, ktoré majú užívateľom pomôcť s každodenným používaním smartfónu.

Mnohé z týchto funkcií však budú k dispozícii až neskôr a iba v niektorých jazykoch. Modely Pro sa dočkali väčších displejov a vylepšených fotografií či videa. Všeobecne teda môžeme povedať, že akcia viac-menej kopírovala štýl minulých ročníkov. Apple predstavil mnoho zaujímavých noviniek, ale dá sa povedať, že vo väčšine prípadov išlo hlavne o vylepšenie už existujúcich zariadení a funkcií.

Ako sa spoločnosti darí v posledných rokoch?

Cesta spoločnosti Apple v posledných rokoch je však zložitejšia, než by sa mohlo zdať. Spoločnosť je v súčasnosti opäť najväčšia na svete, ale pred časom ju predbehol Microsoft alebo dokonca Nvidia. V skutočnosti sa Apple zmieta v rade problémov, ktoré vyústili do dlhodobej stagnácie/poklesu tržieb, ktoré začali na začiatku roka 2022 a ktoré vyústili v krátkodobý pokles kapitalizácie o viac ako 500 miliárd dolárov. Pozrime sa na hlavné problémy, s ktorými sa spoločnosť Apple a jej investori stretávali.

Prvým veľkým problémom bola Čína. Čínska ekonomika má mnoho vnútorných problémov a to isté platí aj pre jej spotrebiteľov. Čína je po USA a Európe tretím najväčším trhom spoločnosti Apple a tvorí približne 20 % jej príjmov. Posledné roky však boli pre Apple v Číne slabšie práve kvôli slabším spotrebiteľom a tiež kvôli tomu, že na čínskom trhu rastie konkurencia domácich výrobcov, ako sú Huawei, Xiaomi a Oppo. V Číne tiež postupne rastie určitá forma národnej hrdosti a patriotizmu a spotrebitelia stále viac uprednostňujú domáce značky pred zahraničnými, čo sa týka nielen elektroniky, ale napríklad aj kávy, automobilov a oblečenia. Vedenie spoločnosti Apple však na poslednom hovore s investormi tvrdilo, že čísla z Číny sa každým štvrťrokom zlepšujú.

Druhým problémom Applu bol samotný trh so smartfónmi. Minulý rok bol z hľadiska predaja smartfónov najslabší na svete za posledných 10 rokov. Na svete sa predalo zhruba 1,34 miliardy smartfónov, zatiaľ čo v roku 2018 to bolo zhruba o 200 miliónov kusov viac a predaje spoločnosti Apple z hľadiska predaných kusov už 10 rokov v podstate stagnujú. Apple však predáva drahšie smartfóny a darí sa mu ľudí nasmerovať ku kúpe drahších modelov Pro, takže si spoločnosť zatiaľ udržuje peknú maržu, napriek tomu je slabší trh a stagnácia počtu predaných kusov jednoducho problém.

Okrem toho sa v uplynulom roku objavilo niekoľko drobných negatívnych správ. Apple napríklad oznámil ukončenie prác na svojom autonómnom automobile. Spoločnosť je tiež pod tlakom regulačných orgánov v USA aj v Európe, čo by mohlo výrazne ohroziť jej obchodný model, najmä v oblasti služieb. Spoločnosť už dokonca musela v Európe kvôli novej regulácii DMA sprístupniť svoj operačný systém ďalším subjektom.

K tomu sa pridávajú sťažnosti viacerých ďalších spoločností, ako je Spotify, Epic Games, a patentové spory s ďalšími firmami, napríklad Masim. Koncom minulého roka tento spor dokonca viedol k pozastaveniu predaja niektorých modelov Apple Watch v USA kvôli senzorom použitým v hodinkách. Apple tiež už dlhšiu dobu neprišiel so žiadnou komerčne úspešnou prevratnou novinkou.

Ako sa Apple stavia k umelej inteligencii?

Posledným, ale v zásade asi najväčším problémom spoločnosti Apple v posledných rokoch je dianie okolo umelej inteligencie. Microsoft naskočil na túto vlnu veľmi dobre, pridal sa k nemu aj Google, ale Apple v porovnaní so svojimi konkurentmi nepredviedol nič. Objavili sa tak obavy, že firma v tejto oblasti zaostáva, čo môže v budúcnosti ohroziť jej silnú pozíciu v oblasti high-endových smartfónov s vysokou maržou. Apple zrejme obavy zaregistroval, a tak v lete ukázal množstvo funkcií AI, ktoré mali investorov upokojiť, čo sa nakoniec podarilo a akcie sa vrátili k rastu.

Objektívne však treba povedať, že funkcie AI, ktoré Apple ukázal, nie sú nijako prevratné a väčšinu z nich sme už videli u konkurencie napríklad v podobe Samsungu alebo Google Pixel, prípadne v podobných aplikáciách tretích strán. Ak je ale Apple v niečom silný, tak je to dolaďovanie, integrácia a schopnosť masívne škálovať niektoré technológie, a práve tu bude možno nakoniec stačiť využitie funkcií v nových iPhonoch. Pokiaľ bude funkčnosť AI v nových iPhonoch naozaj bezproblémová, väčšina užívateľov aj investorov bude pravdepodobne ochotná prehliadnuť fakt, že ponuka funkcií samotných nie je nijako prevratná.

iPhone 16 tak môže byť pre Apple z tohto pohľadu z dlhodobého hľadiska skutočne zlomový a až čas ukáže, či sa umelá inteligencia nakoniec stane dôležitou súčasťou smartfónov a či Apple zvládol jej integráciu.

Pokiaľ ide o výkonnosť akcií v deň predstavenia nového iPhonu, v posledných rokoch nemajú v priemere tendenciu reagovať príliš pozitívne, za posledných 17 rokov skončili v pluse v daný deň iba 5-krát a v mínuse 12-krát. Tentoraz akcie po udalosti reagovali poklesom o zhruba 1,5 %, ale na konci dňa skončili zhruba na nule, takže reakcia nebola taká negatívna, ako to obvykle býva.

Zmena ceny akcií Apple

Zmena ceny akcií Apple. Zdroj: Yahoo finance, XTB

Ak sa však pozrieme na širší kontext do konca roka, respektíve 90 obchodných dní po uvedení iPhonu na trh, akcie majú tendenciu rásť v priemere o 5,01 %. Takže krátkodobá reakcia nie je ideálna, ale strednodobá reakcia je dobrá.

Zhodnotenie akcií Apple

Zhodnotenie akcií Apple. Zdroj: Yahoo finance, XTB

Čo ďalej?

Nadchádzajúce mesiace a roky budú pre Apple kľúčové. Spoločnosť síce hľadá nové zdroje príjmov, ako sú služby s vysokou maržou, ktoré už teraz tvoria zhruba tretinu celkového zisku, ale iPhone je stále základom celej spoločnosti. Apple sa síce snaží rozširovať svoj produktový rad, postupne preniká do oblasti fintech alebo zdravotníctva  (Apple Watch sú v USA veľmi obľúbeným zariadením, ktoré lekári odporúčajú pacientom).

Podľa posledných informácií Apple pracuje aj na domácich robotoch, ale celý úspech spoločnosti stále stojí a padá na iPhone. Apple má ale šťastie na naozaj verných zákazníkov. Ani v minulosti prakticky nikdy s ničím neprišiel ako prvý, ale ako prvý vzal danú vec a dobre ju integroval, z čoho nakoniec ťažil.

Na jednej strane sa teda od AI zo strany Apple veľa očakáva už teraz a mnohí hovoria o predajnom supercykle, ktorý by mal veľkú časť užívateľov po rokoch donútiť nahradiť stále dobre fungujúce staršie iPhony novými s funkciami AI. Panuje však aj skepsa – rad nových funkcií nebude spočiatku dostupný, respektíve nebude dostupný v EÚ, a väčšina užívateľov AI v smartfóne vlastne nepotrebuje, alebo aspoň nevie, ako by ju využila. Inými slovami, v tejto chvíli sa jedná predovšetkým o hračku pre technologických nadšencov.

Väčší vplyv môžeme pravdepodobne očakávať až na budúci rok, kedy AI otestujú prví nadšenci, vyladí sa a Apple bude vedieť, ako ju ľudia používajú. Navyše budúci rok prídu iPhony podľa priebežných informácií aj po dlhej dobe s redizajnom. Pre investorov tak bude na jednej strane veľmi dôležité sledovať, ako si povedie prvý iPhone, ktorý Apple priamo prepojí s umelou inteligenciou, a ako ďaleko je Apple v tejto oblasti.

Dianie okolo umelej inteligencie bude mať určite významný vplyv aj na ceny akcií. Na druhú stranu v krátkodobom horizonte zrejme nepôjde o taký významný faktor v praxi, aby to malo bezprostredný vplyv na predajný úspech či neúspech nových iPhonov.

Pokiaľ sa chcete o Apple a ďalších big tech firmám dozvedieť viac, analytik Tomáš Vranka po nedávnej výsledkovej sezóne opäť aktualizoval svoj report nazvaný Investovanie do Big Tech spoločností.

V reporte sa dozviete:

  • Charakteristiky 7 Big Tech spoločností – Apple, Microsoft, Alphabet (Google), Amazon, Meta, Nvidia a Tesla
  • Segmenty podnikania
  • Ocenenia a riziká
  • Technický pohľad na jednotlivé akcie
  • Aktualizácia každý štvrťrok

Celý ebook je zadarmo na stiahnutie na odkaze: https://sk.xtb.com/investovanie-do-big-tech-spolocnosti 

Ebook zdarma

Okazio PCtxb