- Vyúčtovania musia vlastníci bytov a nebytových priestorov obdržať do konca mája.
- Ak si myslia, že vyúčtovanie nie je správne, môžu to riešiť.
![BITmarkets](https://kryptomagazin.sk/jylulren/2024/07/bitmarkets-mobil.webp)
Domácnosti by už mali dostávať vyúčtovanie za využívanie svojich bytov za predchádzajúci rok od svojich správcov. Správcovia sú povinní tieto vyúčtovania doručiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov do konca mája.
Vyúčtovanie musí obsahovať informácie o finančnom hospodárení domu, aktuálnom stave spoločných častí a zariadení, ako aj o ďalších dôležitých aspektoch týkajúcich sa riadenia domu. Okrem toho je správca povinný zahrnúť do vyúčtovania informácie o využití fondu prevádzky, údržby a opráv, ako aj o platbách spojených s jednotlivými bytmi a nebytovými priestormi v dome.
V prípade, že vlastník bytového alebo nebytového priestoru s vyúčtovaním nesúhlasí, má možnosť reklamácie. Tú si môže uplatniť u správcu bytového domu písomnou formou. Samozrejmosťou je konkretizovanie položky z vyúčtovania, s ktorou nesúhlasí. V reklamácii musí uviesť aj dôvod reklamácie.
Nastať môže situácia, že reklamácia úspešná nebude.
V tomto prípade má domácnosť možnosť skúsiť šťastie u Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá vykonáva kontrolu dodržiavania povinností správcov.
Navyše má právo overiť správnosť vyúčtovania nákladov spojených s užívaním bytu, napríklad v prípade účtovania za studenú vodu, náklady na výťahy, elektrinu v spoločných priestoroch, upratovanie, odvoz odpadu či správnosť vyúčtovania tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody, avšak až po podaní reklamácie.
Slovenská obchodná inšpekcia uviedla, že má právo vykonať kontrolu vyúčtovania v Spoločenstve vlastníkov bytov a nebytových priestorov len v prípade položiek týkajúcich sa tepla na prípravu teplej vody a vykurovania, v súlade so zákonom o tepelnej energetike a jeho vykonávacím predpisom.
Kontrola môže prebiehať až po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) odporúča domácnostiam, ktoré majú pochybnosti o presnosti vyúčtovania za byt, aby najskôr podali reklamáciu priamo u svojho správcu bytu.