Slováci úplne zmenili svoje zvyky v obchodoch

  • Slováci platia za nákupy najmä bezhotovostne.
  • Stúpol počet platieb mobilom a hodinkami.
Novinky Slováci využívajú prevažne bezhotovostné platby
Slováci využívajú prevažne bezhotovostné platby. Zdroj: shutterstock.com/Dusan Petkovic

Slováci čoraz častejšie platia bezhotovostne. Viac ako polovica (56 %) transakcií na Slovensku sa uskutoční bezhotovostne. Rastie najmä popularita platieb pomocou mobilných telefónov alebo inteligentných hodiniek. Počet bezhotovostných platieb by bol ešte o 20 % vyšší, ak by zákazníci nenarážali na miesta, kde bezhotovostné platby neprijímajú. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Mastercard, ktorý každoročne mapuje trendy v oblasti bezhotovostného platenia na reprezentatívnej vzorke vyše 1 200 Slovákov.

Počet obchodníkov, ktorí prijímajú bezhotovostné platby, dlhodobo rastie, no stále existujú miesta, kde nie je možné zaplatiť platobnou kartou. Respondenti najčastejšie uviedli ako miesta, kde nemožno platiť bezhotovostne, najmä lekárske a zubné ordinácie (36 %), trhy (24 %) a nemocnice (24 %). Možnosť platiť kartou zákazníkom podľa prieskumu chýba napríklad aj na štátnych a obecných úradoch, polícii či v kaderníckych a kozmetických salónoch.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 76 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Slováci platia hotovosťou omnoho menej

K situácii sa vyjadrila aj generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Jana Lvová:

Z najnovších údajov vyplýva, že až 69 % ľudí od nákupu odradí, keď obchodník neponúka možnosť platby kartou. A 20 % zákazníkov deklaruje, že u obchodníkov, ktorí neprijímajú platobné karty, minú menej peňazí.

Záujem v uplynulých rokoch narástol o platby cez mobilný telefón či inteligentné hodinky. Vlani zaplatilo mobilom podľa prieskumu 45 % ľudí, v roku 2019 to bolo len 21 %. Dáta tiež ukázali, že v posledných rokoch rastie podiel ľudí, ktorí už fyzickú platobnú kartu vôbec nevyužívajú ani nevyžadujú. Mnohí ju však používajú ako zálohu v prípade, že nemôžu platiť prostredníctvom inteligentného zariadenia, prípadne pri ceste do zahraničia či v prípade, že budú musieť vybrať hotovosť z bankomatu.

Platba v obchode alebo v reštaurácii je niečo, čo zákazník nechce príliš riešiť a potrebuje, aby bol celý proces hlavne rýchly, pohodlný a zároveň maximálne bezpečný. Práve platba kartou alebo nositeľnou elektronikou to všetko spĺňa. Obchodníci to vedia, čo potvrdzujú aj dáta z celého bankového trhu, podľa ktorých medziročne naďalej rastú počty a objemy bezhotovostných platieb, ale aj počet prevádzkovaných terminálov.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že dlhodobo najvyužívanejším typom platobných kariet sú na Slovensku debetné karty, ktoré sú najčastejšou platobnou metódou pre dvoch z troch ľudí. Často využívané sú aj kreditné karty.

Najčítanejšie články

1

Veľká zmena: Žiadna 23 % DPH sa nekoná. Rozhodnutie vlády prekvapilo

2

Biedronka prekvapuje aj Poliakov. Žasnú nad jej rozhodnutím týkajúcim sa Slovenska

3

Sociálna poisťovňa hľadá ľudí. Okrem platu 2 700 eur ponúka jedinečné benefity

4

V peňaženke možno nosíte vzácnu dvojeurovku. Vyšla len pred pár dňami

5

Veľká slovenská banka odstaví svoje elektronické služby. Na toto buďte pripravení

PR články

Z vrcholu na dno: Neuveriteľný príbeh pádu spoločnosti Intelu

PR články  | 26. septembra 2024

PR článok XTB. Intel, kedysi neotrasiteľný líder v oblasti procesorov, čelí v posledných rokoch dramatickému obratu svojho osudu.

Úpadok spoločnosti Intel

Investujte ako šampión: XTB predstavuje Zlatana Ibrahimovića ako tvár revolúcie vo financiách

Ľuboš Kovár  | 24. septembra 2024 Horúca novinka

Fintech gigant XTB spája sily s futbalovou legendou v prevratnej marketingovej kampani zameranej na investičné riešenia budúcnosti.

XTB predstavuje nového ambasádora značky
Horúca novinka

XTB ohlásilo exkluzívnu novinku: Víta nového ambasádora - Zlatana Ibrahimoviča

PR články  | 23. septembra 2024

XTB, popredná investičná platforma, ktorá nedávno oslávila svoje 20. výročie, prichádza s veľkou novinkou pre svet investovania.

XTB má nového ambasádora