[Osobnosť] Henry Ford – Viac ako 20 rokov šiel za svojim snom a stal sa miliardárom

BitmarketsBitmarkets

Už ako malý chlapec mal Henry Ford sen o automobiloch pre všetkých a v podstate celý svoj život tomuto snu zasvätil. Bol priekopníkom v automobiloch s benzínovým motorom a pásových montážnych linkách. Jeho príbeh je ukážkou silnej viery, húževnatosti a odhodlania. Mnoho ľudí sa mu vysmievalo a malo ho za blázna, ktorý je odsúdený k neúspechu. Jeho to ale nezaujímalo, ani neodradilo. V tomto článku sa dočítate, ako chlapec, ktorý miesto hrania trávil čas vo svojej dielni, ušiel poriadny kus cesty a prekonal všetky prekážky, ktoré mal v ceste, aby o mnoho rokov neskôr postavil Ameriku na kolesá a stal sa miliardárom.

V minulom diely ste čítali: Hippokrates

Novinka! Napíšte nám do komentárov pod článkom, čo by vás v súvislosti s dnešnou osobnosťou zajímalo a my vám na vaše otázky v budúcom diely odpovieme.

Cesta za snom – auto pre každého

Ford bol vášnivý, odhodlaný a nadšený mechanik, ktorý už od svojho prvého stretnutia s lokomotívou v 12 rokoch vedel, že raz bude vyrábať auto, ktoré už nebude iba hračkou pre bohatých, ale stane sa bežnou súčasťou života obyčajných ľudí. Než dokončil svoj benzínový motor, trvalo to neuveriteľných 17 rokov. Je obdivuhodné, ako dlho dokázal vytrvať a neochvejne veriť, že jeho práca nie je zbytočná.

Keď dokončil svoj prototyp, pristúpil k testom, ktoré trvali rok. Henry Ford je skutočným príkladom toho, ako sa nevzdávať svojich snov. Kedykoľvek mal pocit, že niečo bráni ich uskutočneniu, posunul sa ďalej. Keď mu v roku 1899 ponúkli lepšie platenú pozíciu v Edison Company výmenou za to, že sa vzdá svojich bláznivých snov o benzínových motoroch, odišiel a založil vlastní podnik Detroit Automobile Company. Smiali sa mu, niektorí mu aj nadávali, ďalší zas tvrdili, že to nikdy nemôže fungovať a ani jeho investori s ním nezdieľali jeho vízie, ale chceli iba predávať pár drahých áut na zákazku. On to videl inak a po dvoch rokoch podnik opustil. V roku 1903 založil Ford Motor Company. Aby získal potrebnú publicitu a ukázal svetu svoje motory, navrhol pár áut špeciálne pre preteky a zvíťazil s nimi nad vtedajšími pretekármi a ich autami.

Pásová výroba

Konečne, po ďalších 5 rokoch, už pomerne úspešnej výroby, priviedol na svet model Ford T – cenovo dostupné auto pre všetkých. Ford T sa začal predávať za 850 dolárov, a keď Ford v roku 1913 zaviedol pásovú výrobu, cena klesla na 550 dolárov. S rozširovaním výroby behom nasledujúcich rokov cena postupne klesala, a to až na 300 dolárov. Každý robotník si mohol jedno kúpiť. Vďaka linke sa každý zamestnanec mohol zamerať iba na jednu činnosť, čo neskutočne zefektívnilo výrobu. Pásová výroba však mala aj svojich odporcov. Tento spôsob práce možno totiž prirovnať k novodobému otroctvu, ktoré robí z ľudí bezduché stroje, donekonečna opakujúce tú istú činnosť.

Ford si uvedomoval, že by sa tento spôsob výroby mohol ľahko zvrtnúť a prišiel s riešením. Usúdil, že podnik môže byť úspešný jedine vtedy, keď zamestnáva kvalitných a spokojných zamestnancov. Svojim zamestnancom zdvojnásobil mzdy a skrátil pracovnú dobu o hodinu (z vtedajších 9 hodín na 8). Navyše im začal vyplácať podiely zo zisku a zaviedol taktiež zamestnanecké výhody (lekárska starostlivosť, cvičisko apod.). To prinieslo svoje ovocie, zamestnanci boli pozitívne motivovaní a behom dvoch rokov sa zisk spoločnosti zdvojnásobil.

Posolstvo Henryho Forda

Záverom si v krátkosti zhrnieme posolstvo Henryho Forda. Jeho príbeh je o viere a odhodlaní, o tom, že aby ste si splnili svoje sny, je treba neochvejne veriť a nikdy sa nevzdávať. Keď dostatočne veríte, je všetko možné, ale k tomu, aby ste uspeli, je treba prekonávať prekážky a vytrvať. Podnikateľ však nesmie myslieť iba na zisky, ale malo by ho zaujímať aj blaho spoločnosti.

Fordov prístup k podnikaniu bol iný v tom, že sa nesnažil z ostatných zodrať z kože. Svojich zamestnancov i dodávateľov platil dobre a usiloval sa o znižovania výrobných nákladov zefektívnením výroby. Vďaka tomu sa mu podarilo uskutočniť svoj celoživotný sen o aute pre širokú verejnosť, a tak si vďaka nemu mohol každý pripadať bohatý.

Dovoľujeme si vám ponúknuť: Top 7 úspešných osobností, ktoré nedokončili školu

Záver

V budúcom diele sa zameriame predovšetkým na citáty Henryho Forda. Ako uvidíte, bol naozaj úžasnou osobnosťou, hlavne pokiaľ ide o životnú filozofiu a prístup k problémom a výzvam. A už vás nebudeme žiadať o hlasovanie o ďalšom diely, ktoré väčšinu z vás prestalo baviť, ale ponúkneme vám možnosť podieľať sa na jeho obsahu. Napíšte nám teda do komentárov pod článkom, čo by vás v súvislosti s Henrym Fordom zaujímalo, pýtajte sa a my vám budeme v ďalšom diele na tieto otázky odpovedať.

Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu). Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku, a najnovšie aj na Instagrame Twitteri.

Preložené z originálu, ktorý pre českú verziu kryptomagazínu napísala Kytka.

Zdroje:
T. HARV EKER. Secrets of the millionaire mind: mastering the inner game of wealth. New York: Harper, 2007. ISBN 9780061336454
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_999
https://cs.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford

txbtxb
Autor:
Redakcia Kryptomagazínu
Redakcia Kryptomagazínu

Na Kryptomagazine nájdete originálne spravodajstvo o kryptomenách tvorené odborníkmi, ktorí z tohto magazínu spravili najlepší zdroj informácií o digitálnych menách a decentralizovaných technológiách.