Automobilky v tomto roku prežívajú mimoriadne ťažké časy. Trend prechodu na elektromobily zmenil celý automobilový priemysel. Najväčšia európska automobilka zápasí s vysokými nákladmi a Tesla ako líder trhu s elektromobilmi musí bojovať s expanziou lacných vozidiel z Číny.
Volkswagen chce ušetriť 10 miliárd eur
Najväčšia automobilka v Európe, ktorou je Volkswagen, oznámila, že dočasne pozastavuje nábor nových zamestnancov. Jej cieľom je znížiť náklady a ušetriť miliardy eur, informoval o tom Denník N. Volkswagen neprijme žiadnych nových pracovníkov do svojich hlavných závodov v mestách Wolfsburg, Hannover, Brunswick, Salzgitter, Emden a Kassel.
Automobilka sa snaží znížiť svoje náklady o 10 miliárd eur do roku 2026. Dôvodom je pokles jej ziskovosti. Tá sa počas tohto roka prepadla na 3,4 %, pričom cieľom Vokswagenu je dostať ju počas troch rokov na úroveň 6,5 %.
Tesla zlacňovala, aby podporila predaj
Problémy s predajom zaznamenala aj Tesla miliardára Elona Muska. Ten dlhodobo kritizuje mimoriadne prísnu reštriktívnu politiku centrálnych bánk, ktoré aj po poklese inflácie držia úrokové sadzby príliš vysoko.
„Veľký počet ľudí žije od výplaty k výplate s množstvom dlhov na kreditných kartách,” povedal generálny riaditeľ Tesly pri oznamovaní výsledkov za tretí kvartál, ako informoval Trend. „Musíme urobiť naše autá cenovo dostupnejšie,” zdôraznil.
Tesla sa v tomto roku pokúšala dosiahnuť svoj cieľ, ktorým bol nárast predaja vozidiel o 50 %. Pod vplyvom nepriaznivej makroekonomickej situácie však narazila na problém. Zákazníci nemali o luxusné vozidla záujem.
Elon Musk si ale tvrdo išiel za cieľom vyššieho predaja a tak počas roka 2023 niekoľkokrát znížil ceny vozidiel Tesla. To sa automaticky podpísalo na poklese ziskovosti. Americká automobilka už nemá priestor na prilákanie zákazníkov ďalším znižovaním cien a musí sa teraz zamerať na znižovanie nákladov.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Čínske automobilky zamiešali karty
Situáciu na trhu s automobilmi komplikujú čínske továrne, ktoré masívne expandujú. Čínska automobilka BYD v tomto roku prekonala predaje Tesly. Jej vozidlá zaplavujú ázijské aj európske trhy, pričom ich cena je v porovnaní s Teslou tretinová. Riaditeľka Peugeotu Linda Jackson uviedla, že „najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s dosť konkurenčnými cenami a s veľmi dobrými autami.”
Rozmach čínskych elektrických áut spoločne s celosvetovým trendom znižovania počtu vozidiel so spaľovacími motormi reálne ohrozuje aj výkonnosť slovenskej ekonomiky, ktorá je od automobilovej výroby závislá. „Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a v súčasnosti vedie celosvetový predaj,” upozorňuje v štúdii Allianz Aurélien Duthoit.
Prečítajte si aj: Čínska automobilka láme rekordy v predaji