- Niektorí sa rozhodli zachovať svoje súčasné podnikanie bez väčších zmien.
- Pri pohľade na najväčšie riziká firmy najčastejšie skloňovali dopady vysokých cien energií a vstupných surovín.
Podiel podnikateľov z radov živnostníkov, malých a stredných firiem, ktorí sa chystajú svoje podnikanie v druhej polovičke tohto roka rozšíriť, mierne stúpol. Urobiť tak plánuje 19 % oslovených podnikateľov.
Zachovať podnikanie v súčasnom rozsahu plánuje 59 % firiem. V priemere sedem zo sto opýtaných uvažuje o obmedzení podnikania. Predaj alebo odovzdanie firmy zvažujú 2 % oslovených. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu ČSOB a agentúry Datank na vzorke 303 podnikateľov.
Podnikatelia sa snažia o zachovanie stability. „Mnohí z nich vyjadrujú neistotu pre politickú a ekonomickú situáciu v krajine a nie sú schopní poskytnúť dlhodobé prognózy. Táto opatrnosť je zvlášť viditeľná pri podnikateľoch s väčším počtom obchodných miest, ktorí majú ťažkosti s uskutočňovaním zásadných zmien,” povedala manažérka oddelenia pre živnostníkov a malé firmy v ČSOB Dáša Polláková.
Niektorí sa podľa jej slov rozhodli zachovať svoje súčasné podnikanie bez väčších zmien, pretože sa im darí dobre a nevidia dôvod na zásadné inovácie či rozšírenie. Iní odovzdávajú svoje firmy potomkom, čo považujú za najlepší spôsob, ako zachovať kontinuitu, rodinnú tradíciu v podnikaní a zároveň nové myšlienky od mladšej generácie.
„Celkovo sa podnikatelia na Slovensku zameriavajú na stabilitu v časoch neistej ekonomickej a politickej situácie,” uviedla Polláková.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Pri pohľade na najväčšie riziká firmy najčastejšie skloňovali dopady vysokých cien energií a vstupných surovín. Za najväčšie riziko ich označilo 26 % firiem, zatiaľ čo 23 % vníma ako veľké riziko nedostatok kvalitnej pracovnej sily.
Rovnako 23 % je ohrozených vývojom ekonomickej situácie v krajine. Naopak, medzi najviac pozitívne vplyvy patria vývoj nových technológií, ktoré pomáhajú 48 % oslovených a rozvoj umelej inteligencie, ktorých pozitívny dopad na biznis vníma 29 % firiem.