Najvyššie zisky dosahuje dlhodobo v SR a v ČR Lidl a Kaufland. Na Slovensku Lidl vygeneroval v roku 2022 čistý zisk vyše 124 miliónov eur, čo je len o 5 miliónov eur menej ako zisky zvyšných reťazcov dohromady. Uviedol to v analýze analytik FinStatu Martin Lindák. Slováci nakupujú najmä v Lidli.
„V Česku vygeneroval podľa našich odhadov v roku 2022 vyše 170 miliónov eur a v roku 2021 približne 182 miliónov eur (Lidl aj Kaufland sú na Slovensku aj v Česku verejné obchodné spoločnosti, čo znamená, že daň z príjmov právnických osôb do štátneho rozpočtu odvádzajú až ich zahraničné matky). Ak by sme brali do úvahy iba rok 2021, za ktorý máme dostupné finančné údaje o všetkých obchodoch, tak by čistý zisk spoločnosti Lidl tvoril 65 % čistého zisku ostatných siedmich reťazcov dokopy,” spresnil.
Najvyššiu ziskovú maržu na Slovensku mal podľa neho v roku 2022 práve Lidl, a to vyše 6,6 %, aj keď si medziročne pohoršil – rovnako ako väčšina ostatných obchodov s výnimkou Milk-Agro, ktorému sa podarilo odlepiť sa od dna a z 0,1 % v roku 2021 mu vzrástla zisková marža na 0,7 %.
Analytik priblížil, že v Česku kraľuje menšia sieť predajní Norma s maržou 6,2 % za rok 2022 a zároveň je to jeden z dvoch predajcov (Penny Market zvýšil maržu o 0,2 percentuálneho bodu), ktorému sa ziskovú maržu podarilo zvýšiť. Druhým v poradí je Lidl a tretím by pravdepodobne bol Kaufland.
Slováci platia v tých istých reťazcoch vyššie marže ako Česi
Kaufland aj Lidl dosahujú na Slovensku vyššie marže ako v Česku, Billa ich má v oboch krajinách podobné – okolo 1 %. Najväčší rozdiel je v prípade Tesca. Zatiaľ čo zisková marža Tesca na Slovensku je okolo 4 až 5 %, v Česku sa blíži k nule. „Zároveň tu pozorujeme najväčší medziročný prepad ziskovej marže. Dôvodom je strmší rast oprávok k dlhodobému majetku v rámci účtovnej položky Odpisy a opravné položky k dlhodobému nehmotnému majetku a dlhodobému hmotnému majetku. Tie v Česku Tesco viac ako zdvojnásobilo a na Slovensku podrástli o vyše polovicu,” doplnil.
„Napriek tomu Lidl aj Kaufland panujú na slovenskom aj českom trhu. V Česku má vyššiu maržu len Norma, ktorá prevádzkuje 50 diskontných predajní, čo je šestina oproti Lidlu alebo osmina oproti
podobnému formátu predajní pod značkou Penny Market,” dodal Lindák.
Prečítajte si aj: Potravinári sa búria. Obchodné reťazce na Slovensku zneužívajú dominantné postavenie