Zhrozil vás nedoplatok na ročnom vyúčtovaní? Takto musíte postupovať pri reklamácii

  • Vyúčtovania musia vlastníci bytov a nebytových priestorov obdržať do konca mája.
  • Ak si myslia, že vyúčtovanie nie je správne, môžu to riešiť.
Ekonomika Zhrozil vás nedoplatok na ročnom vyúčtovaní?
Zhrozil vás nedoplatok na ročnom vyúčtovaní? Zdroj: Shutterstock.com/Lazy_Bear, fizkes
BITmarkets BITmarkets

Domácnosti by už mali dostávať vyúčtovanie za využívanie svojich bytov za predchádzajúci rok od svojich správcov. Správcovia sú povinní tieto vyúčtovania doručiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov do konca mája.

Čo musí obsahovať vyúčotvanie?

Vyúčtovanie musí obsahovať informácie o finančnom hospodárení domu, aktuálnom stave spoločných častí a zariadení, ako aj o ďalších dôležitých aspektoch týkajúcich sa riadenia domu. Okrem toho je správca povinný zahrnúť do vyúčtovania informácie o využití fondu prevádzky, údržby a opráv, ako aj o platbách spojených s jednotlivými bytmi a nebytovými priestormi v dome.

Domácnosti v rámci vyúčtovania zistia, koľko tepla a teplej vody spotrebovali, a aké náklady to pre nich predstavuje, uvádza portál webnoviny.sk. Nakoniec sa dozvedia, či za minulý rok budú musieť doplatiť za užívanie svojho bytu, alebo či im správca vráti nejaké peniaze. Na záver každého vyúčtovania by sa malo uviesť slovo PREPLATOK alebo NEDOPLATOK.

Samozrejme, domácnosti nebudú nadšené, ak vo vyúčtovaní zistia nedoplatok. Avšak, niekedy sa stáva, že aj správca bytu môže urobiť chybu. Ak má teda domácnosť podozrenie, že nedoplatok nie je správne vypočítaný, alebo je presvedčená, že neexistuje žiadny nedoplatok za byt, má možnosť obrátiť sa na kompetentné orgány.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Obchodovanie je riskantné a môžete pri ňom stratiť časť alebo celý investovaný kapitál. Poskytnuté informácie slúžia len na informačné a vzdelávacie účely a nepredstavujú akýkoľvek typ finančného poradenstva a/alebo investičného odporúčania.

Aké kroky možno podniknúť?

V prípade, že vlastník bytového alebo nebytového priestoru s vyúčtovaním nesúhlasí, má možnosť reklamácie. Tú si môže uplatniť u správcu bytového domu písomnou formou. Samozrejmosťou je konkretizovanie položky z vyúčtovania, s ktorou nesúhlasí. V reklamácii musí uviesť aj dôvod reklamácie.

Nastať môže situácia, že reklamácia úspešná nebude.

V tomto prípade má domácnosť možnosť skúsiť šťastie u Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá vykonáva kontrolu dodržiavania povinností správcov.

Navyše má právo overiť správnosť vyúčtovania nákladov spojených s užívaním bytu, napríklad v prípade účtovania za studenú vodu, náklady na výťahy, elektrinu v spoločných priestoroch, upratovanie, odvoz odpadu či správnosť vyúčtovania tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody, avšak až po podaní reklamácie.

Slovenská obchodná inšpekcia uviedla, že má právo vykonať kontrolu vyúčtovania v Spoločenstve vlastníkov bytov a nebytových priestorov len v prípade položiek týkajúcich sa tepla na prípravu teplej vody a vykurovania, v súlade so zákonom o tepelnej energetike a jeho vykonávacím predpisom.

Kontrola môže prebiehať až po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) odporúča domácnostiam, ktoré majú pochybnosti o presnosti vyúčtovania za byt, aby najskôr podali reklamáciu priamo u svojho správcu bytu.

0 Dní
0 Hodin
0 Minút
0 Sekúnd
Zdroj: webnoviny.skTAGY:
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.