- Každý si rád z dovolenky dovezie niečo na pamiatku.
- NIektoré suveníry sú však nebezpečné.
- Môžu vás stáť tisíce eur, až roky odňatia slobody.
S blížiacim sa koncom dovolenky si mnohí z nás takmer nikdy neodpustia návštevu miestnych trhov či obchodov, aby sme si domov prinesli tašku plnú suvenírov a nezabudnuteľných spomienok.
Čo sa však zdá byť nevinným nákupom na trhu či peknou tradíciou môže rýchlo prerásť do vážnych problémov s colnými úradmi pri návrate domov. Finančná správa (FS) vydala v súvislosti s rozbehnutou dovolenkovou sezónou varovanie.
Suveníry vyrobené z ohrozených druhov rastlín a živočíchov môžu viesť nielen k vysokým pokutám, ale aj k trestu odňatia slobody.
Z dovolenky si nemôžeme priviezť hocičo
Finančná správa každoročne eviduje prípady, keď turisti prekročia zákony ochrany biodiverzity. Niektoré z týchto prípadov môžu mať fatálne následky pre osobnú slobodu turistov. Atraktívne suveníry, ako koraly alebo produkty z krokodílej kože, vás môžu vyjsť draho.
Podľa slovenskej legislatívy možno uložiť pokutu až do výšky 3 319,39 eura za colný priestupok.
Pri závažnejších porušeniach, napríklad pri dovoze predmetov vyrobených zo slonoviny, hrozí trestné stíhanie. Trest odňatia slobody môže trvať až 8 rokov.
FS upozorňuje, že obchod s ohrozenými druhmi reguluje medzinárodný Dohovor CITES. Stanovuje prísne predpisy pre obchodovanie s viac ako 37 000 druhmi. Cieľom tohto dohovoru je ochrana ohrozených druhov a zabraňovanie ich úplnému vyhynutiu.
Kedy byť obzvlášť opatrný?
Turisti by mali byť obzvlášť opatrní pri kúpe predmetov v Afrike a Ázii. Bežne sa tu predávajú predmety z materiálov ako slonovina. V Južnej Amerike sú populárne dažďové palice vyrobené z chráneného druhu kaktusu. Pred kúpou akéhokoľvek exotického suveníru by mali dovolenkári požiadať o oficiálne sprievodné doklady o pôvode.
Finančná správa odporúča všetkým cestujúcim, aby pred nákupom suvenírov zvážili právne dôsledky. Je dôležité overiť si, či na ich dovoz potrebujú špeciálne povolenie.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Vďaka priebežnej osvete a informovanosti turistov sa FS darí každý rok znižovať počet prípadov nelegálneho dovozu. Pamätajte, správne informácie a obozretnosť môžu ušetriť nielen peniaze, ale aj veľa problémov pri návrate z dovolenky.
Pozor na reklamácie cez sociálne siete
Ako sme vás nedávno informovali, spotrebiteľská organizácia Which? upozornila na narastajúci problém podvodov na sociálnych médiách, kde podvodníci vytvárajú falošné účty napodobňujúce letecké spoločnosti.
Tieto účty, prítomné na platforme X (Twitter), sa často vydávajú za letecké spoločnosti ako British Airways, easyJet, Jet2, Ryanair, Tui, Virgin Atlantic a Wizz Air. Podvodníci sa snažia získať osobné údaje od dôverčivých zákazníkov, ktorí ich kontaktujú cez sociálne médiá s požiadavkami na riešenie problémov s letmi.
Tento typ podvodu využíva automatizované softvéry, tzv. boty, ktoré sledujú interakcie zákazníkov na sociálnych sieťach.
Keď zákazník zverejní otázku alebo sťažnosť, podvodníci okamžite reagujú s odpoveďami, ktoré často vyzerajú veľmi autenticky, a žiadajú zákazníka, aby poskytol citlivé údaje, ako je číslo WhatsApp pre ďalšiu komunikáciu alebo údaje o kreditných kartách.
Podvodníci môžu tiež tvrdiť, že zákazník má nárok na odškodné alebo požadovať malý poplatok za vyriešenie problému.
Hovorcovia spoločností easyJet a Wizz Air odporúčajú komunikáciu iba cez oficiálne, overené kanály. EasyJet navrhuje používať iba overené účty so zlatým odznakom, zatiaľ čo Wizz Air odporúča kontaktovať zákaznícky servis cez oficiálne formuláre alebo call centrá a nikdy nezdieľať osobné údaje cez sociálne médiá.