- Vykurovacia sezóna 2026 bude drahšia než minulý rok.
- Netesné okná a zlá izolácia výrazne zvyšujú spotrebu energií.
- Poisťovne často krátia plnenie pri zanedbanej údržbe a nevykurovaných objektoch.
Optimalizácia systému
Vplyv na celkovú spotrebuje energií na teplo má aj spôsob, akým sa kúri. Ak popoludní prídeme dovnútra a máme pocit, že je tam chladno, často zvýšime intenzitu kúrenia. Pritom každé zvýšenie teploty o jeden stupeň znamená približne šesťpercentný nárast spotreby.
Ideálne je nastaviť systém vykurovania tak, aby cez deň systém udržiaval v interiéri 17 až 18 stupňov a teplotu zvýšil na 21 stupňov hodinu pred tým, ako sa rodina vráti domov.
Určite sa neodporúča vypínať kúrenie pri krátkej, ale ani dlhšej neprítomnosti, napríklad počas zimnej dovolenky. „Vychladnutý dom spotrebuje pri opätovnom vykurovaní viac energie, ako keby bol počas neprítomnosti len mierne temperovaný,” vysvetľuje Kmenta. Temperovanie je jednoduchý spôsob, ako sa vyhnúť vysokým účtom aj riziku zamrznutého potrubia.
Samostatnou kapitolou je zimné vetranie. Ideálny je krátky a intenzívny prievan. Výmena suchého, vydýchaného a zohriateho vzduchu za vlhkejší je prospešná pre zdravie, ale aj pre pocitovú teplotu.
Platí, že vyššia vlhkosť vzduchu zvyšuje pocitovú teplotu. Reálne je však teplota nižšia a to je dobrá správa pre radiátory aj peňaženku.
Zimné škody
Riadny prievan v peňaženke dokážu narobiť aj zimné škody – zamrznuté potrubie, škody spôsobené snehom a nízkymi teplotami, prípadne zanedbaním údržby.
„Najčastejšie zimné škody na domácnosti, pri ktorých poisťovňa odmietne alebo skráti plnenie nastávajú v prípadoch, keď dom alebo chalupa neboli dostatočne vykurované, majiteľ nehnuteľnosť dlhodobo opustil a neurobil preventívne opatrenia, napríklad vypustenie vody. Škoda často nastáva aj v dôsledku nevyhovujúceho technického stavu nehnuteľnosti,” podelil sa o skúsenosti z praxe Dalibor Štofan, likvidátor poistných udalostí zo spoločnosti Granden.
Poistné plnenie, jeho krátenie, prípadne úplné odmietnutie plnenia závisí v prvom rade od toho, či bola nehnuteľnosť a jej zariadenie riadne udržiavané a škoda bola spôsobená náhodne a nepredvídateľne, alebo vznikla v dôsledku zanedbania starostlivosti a údržby.
„Poisťovne zanedbanú údržbu alebo neopatrnosť typicky chápu ako situácie, keď majiteľ neurobil to, čo by urobil bežne starostlivý človek. Najčastejšie ide o prípady, keď teplota v dome či chalupe klesla pod bod mrazu, aj keď mala byť udržiavaná. Ak teplota vnútri klesla na 0 °C alebo nižšie, poisťovne to považujú za zanedbanie,” pokračuje Štofan.
Ak sa nehnuteľnosť v zime nepoužíva a nebude vykurovaná ani temperovaná, je potrebné vypustiť vodu z celého systému (WC, bojler, hadice, práčka), vhodne zazimovať vonkajšie ventily, čerpadlo v studni aj vonkajší kotol.















